Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

Info om Uddevallaregattan

HomePosted by Mikael Vesala Tue, August 22, 2017 16:12:50

Uddevallaregattan

Kölbåtskappsegling som är öppen både för Helbesättning eller Shorthanded.

Datum: 26 augusti
Bantyp: Kortare kryss/länsbanor alt. Distanskappsegling beroende på vilken vindriktning det är.
Start och mål: Uddevalla
Rorsmansmöte: kl. 09:30
Första start: kl. 11:00
Inbjudan till Uddevallaregattan
Har under många år varit en ren kölbåtkappsegling som ingår i den norra Liros SRS Cup-en. Beroende på vindriktning varierar banans utseende mellan rena kryss länsbanor till en distanskappsegling ut under bron.
Mer information: Göran Jonsson, 0701711367
E-mail: goran-johnsson(at)telia.com



  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post399

"Once you go black you never go back...."

HomePosted by Mikael Vesala Tue, September 27, 2016 01:40:19
Som en del av er vet har jag gått och köpte en båt till. Och det är Toms fel. En onsdag i juni sitter jag och sörplar i mig morronkaffet och ögnar igenom telefonen. Tom har skickat ett meddelande: Vad gillar du den här? Det är en bild på en svart skönhet från Ungern på E-bay. En riktig racer helt i klarlackad kolfiber utan någon som helst tanke på cruisingambitioner. Flushdäckad. 65m2 i krysställ. Genaker på 125m2 vikt på 1200kg....

Jag dreglar. Kollar igenom bilderna om och om igen. Det är verkligen en häftig båt. Precis i stil med det jag drömt om. Kollar om det finns flyg som passar och dagen efter så har jag tydligen bokat biljett till Budapest för att titta på båten!


Lördag 18/6 träffar jag ägaren av Paugervarvet och han ska visa mig båten. Han öppnar dörren till en stor hall dom har för masttillverkning, och där inne står hon!

Svart som synden, dubbla roder, superlåga fribord, och helt flushdäckad. Solljuset faller in i lokalen och ger ett suggestivt ljus på båten, och det känns som en scen ur nån film där man precis hittat den där bortglömda racern som nu ska få nytt liv.

Varvschefen har annat att göra men låter mig vara kvar och undersöka båten själv. Men som hon förför mig. Jag gör ett tafatt försök att granska båten med det kritiska granskande ögat, men det är kört. Efter en timmas torrsegling och krypande inne o ute på båten är jag såld. Hon har greppet om mig. Och jag känner att hon behöver mig. Hon vill ut på vattnet igen och jag är den som kan ge henne nytt liv igen...

Väl hemma igen försöker jag sansa mig och fundera över saken lite nyktert, men i tanken seglar jag redan Pauger 30. Lån var inga problem, och efter lite förhandlande om pris och annat så lade jag handpenning .

Två och en halv månad senare, 3 september kopplar vi båttrailern och styr söderut. 1700km ligger framför oss innan vi når Kápolnásnyék där varvet ligger, men vi ska inte bara åka ner och hämta båten utan vi gör det till en kombo med lite semester med. Vi har bokat in en heldag i Prag, en dag i Budapest och ett par dagar i Sifok vid södra Sidan av Balatonsjön.

Denna gången tar nattfärjan via Trelleborg-Rostock. Sover på liggunderlag på golvet i någon slags vilsal och vaknar hyggligt utvilade och kör direkt ner till Prag och ett hotell som jag bokat hemma. Bokade förresten allt boende på Booking .com och allt funkade precis som tänkt, inget strul alls. Gott att allt går att ordna hemifrån.
Prag är fanastiskt vackert med alla sina välbevarade historiska byggnader och det är helt otroligt att staden klarade sig undan WW2. Det svindlar när man tänker på att Karlsbron och det astronomiska uret byggdes före USA en fanns..


Efter en heldag till fots i vackra Prag med en massa nya intryck körde vi vidare till Budapest Båda dessa sträckor var ca 600km långa och hanns ledigt med på en dag med lunchpausar och bensträckare.

Lite spännande var det att ge sig in i 1,7 miljoners staden Budapest med Peugot-bussen även om vi lämnat släpet på varvet innan. Trafiken är tät och intensiv, men upplevs som vänligare och bilister är mer hjälpsamma än i Göteborg o Stockholm! Efter lite snurrande på riktigt trånga gator så hittade vi Hotellet men inte parkeringen, så jag jag gjorde en "Ungersk parkerning" och väntade i bilen medan Sussie gick in o checkade in. Tittar i backspegeln och ser en trådbuss komma på gatan bakom mig. gör mig beredd på ett väldans tutande och liv över min valda parkering, men bussen gör inte en ansats till att bromsa o tutar inte heller. Han passerar i full fart med max 20 cm tillgodo. Haha, har skulle trafikverkets trygghetsnarkomaner komma på studiebesök, Dom hade åkt hem och avvecklat sig själva. Gillar trafiken och hur dom parkerar här. Det är trångt och snabbt tempo, men fungerar mycket bra!
Var bara tvungen att provåka trådbuss från kommunist tiden!

Apartment budjet stog det.. och det fick vi. Takhöjden är större än vad rummet är brett. Och parkeringen kostade samma som rummet, men vi bor mitt i Budapest!

Budapest påminner rätt mycket om Prag, med många vackra gamla byggnader, Och det var fascinerande, men kändes lite omöjligt att göra stan så att säga, den är ju milsvid. Efter en heldag där vi vandrat runt i centrala delarna, så var det dags för att åka till varvet och lasta båten. Åkte till Sifok och lämnade av Sussie vid hotellet , innan jag återvände till varvet 6 mil tillbaka. Det fick bli lite åkande, men det var det värt för att vi skulle få vara vid Balaton.


Att lasta båten tog hela eftermiddagen och en bit in på kvällen, men alla var hjälpsamma och med hjälp av ett par truckar och ett gäng gamla bildäck så låg båten bra på kärran. Fick åka tillbaka dagen efter och koppla elen till bredlastskyltarna, men sedan var det färdigt.
Lite tips för er som funderar på dra bred båt genom Eu. Mellan 2,6-3,1m kan man dra med bredlastskylt genom alla länder, dock måste man söka tillstånd genom Tyskland och det är dyrt. Själva tillståndet kostar 250+ moms Euro och jag anlitade en firma till att söka det och totalt kostade det 7000kr samt kostnad för skyltar belysning mm ca 3000 kr=10000kr.
Surt och krävde en del pyssel, så kan ni undvika bredlast så gör det!


Sista kvällen innan hemfärd spenderade vi i Sifok. Det är en utpräglad turiststad med hotell efter hotell på rad utmed balatonsjön. Låter kanske inte så mysigt, men det var fakiskt helt OK, och det är hyggligt billigt att semestra här. Du äter o dricker gott för en svensk 100-lapp! samma i Smögen kostar 300kr.


Lördag 10/9 var det dags att börja hemresan. Kopplade på båten och tackade för affären innan vi drog iväg. Det var ett rejält ekipage! Båt med trailer Längd Ca 17m och ca 2 ton plus alla segel och en extra blybulb på 500kg som jag åtagit mig att leverera från Ungern och hem...
Av en slump gungade släp och båt till oroväckande i några gupp den första sträckan och ett frö av oro för ekipaget såddes som inte släppte förrän nästa dag. Ville köra på så att vi hade marginal om något hände. Körde på och passerade gränsen till Tjeckien utan problem, men lyckades köra fel i Prag ( En avspärrad avfart som gpsen vill ha oss in på gjorde att vi irrade i centrala Prag. Dessutom råkade det vara en stor maratontävling, så halva stan var avspärrad. Gatorna gick från tre filigt till två o sedan enfiligt. Stillastående köer åt alla håll. När vi sedan hänvisades upp över järnvägen på an smal bro så får jag faktiskt erkänna att läget blev lite spänt. Det var 20cm marginal på båda sidor och det svängde skarpt efterbron. Fastnade vi här så skulle vi komma i tidningen som han som stoppade all trafik i centrala Prag. Känn ingen press ... Men det gick bra och till slut var vi ute på motorvägen igen.


Stannade på en långtradarparkering norr om Prag och slog läger. Typ.. Fick bädda så gott det gick genom att lägga medhavda plankor, segelsäckar mm så att en nödtorftigt jämn yta bildades och sedan en luftmadrass på det. Skönt? Hmm.. mja sådär :-).


Efter frukost med kaffe på gasolköket och ett par mackor fortsatte vi. I norra Tjeckien är Motorvägen inte färdig så vi beslutade oss för att följa gps:en som visade oss in på en mindre, genare väg. Vi körde här i fjol så jag visste att det var ok, men det var rätt festligt att dra detta ekipaget genom små byar och upp för serpentinvägar. Kul med lite avbrott till alla motorvägar...

Passerade även gränsen till Tyskland helt utan att bli stoppade.

Sussie var sugen på att se glastillverkning, så när vi fick se skylten Glashytte 21km så svängde vi av. Bar av ut på wischan och ner för slingrande serpentinvägar, och till slut fann jag för gott att pakera släpet med båten för att inte bli ståendes. Körde vidare längs dalgången och till slut nådde vi fram- Då inser vi att det är byn som heter "glashytte" !!! inte ett glasbruk så långt ögat når...

Måttligt snopna vänder vi tillbaka. Ser en pitoresk restaurang och tänker att det är ju lika bra att passa på att äta i alla fall. Blir en riktig höjdare.

Får resans godaste mat här. kan rekommendera Hel rökt forell o mandelpotatis.


Kör vidare genom Tyskland och denna gång vill Sussie välja plats att stanna på :-)
Hittar en lugn stor parkeringsplats en bra bit från motorvägen nära Rostock och slår läger. Fixar mat och lite vin innan vi kojsar på samma mysiga vis igen.

Måndag 12/9 är vi framme rätt tidigt i Rostock. handlar på Taxfree shoppen. Parkerar släpet och letar upp en parkering intill floden. Solar och badar o har det gott. På kvällen letar vi oss in i centrala Råstock och äter på en fin restaurang. Skitmysigt. Rostock är underskattat.

Syns dåligt här men golvet lutade kraftigt av sättningar, Marmorstenarna hade tydligen varit barlast i ett skepp på typ 1400-talet ..


Tar en promenad och hittar ett alldeles fantastiskt hotell. Huset ät tydligen byggt på 1600-talet och ägaren visar oss runt och bjuder på fantastiska historier.
Fantastiskt.


När vi rullar av färjan nästa morgon inträffar resans enda malör. En bredlastskylt krokar tag i en backspegel på en lastbil, och jag var rädd att båten blivit repad, men allt gick bra!


Resten hem gick fint. Stannade och visade upp nyförvärvet för Anders Hansen, och Fick god Lunch och trevlig visit hos Anders Bermark .


Undrar vad hon tycker om att hamna i Färgelanda, 1700km från balatonsjön...
Men nu står hon här. Äventyret har bara börjat.....












  • Comments(7)//www.cheetah30.se/#post396

Sommaren som gått...

HomePosted by Mikael Vesala Fri, August 05, 2016 01:11:08
Tjena!
Länge sedan nu. Somliga av er kanske börjar fundera på varför. Har han börjat tappa sugen eller vad? Nejdå, men sanningen är väl en blandning av att Facebook tar över allt mer och och mycket av det jag gör har hamnat där istället. Det är mer lättilgängligt men också lättare förgånget. Man kan ju undra hur länge bloggar kommer att vara aktuella. Men det känns somm att bloggen fyller en funktion ändå i det att man kan lägga ut texten lite mer om man vill, och skriva längre fylligare reportage.

Nåväl, Det har varit en fantastisk säsong för mig med två resor till västindien och kappsegling med Micke Ryking i hans Classe 40, de vanliga seglingarna här i Liros Cup, Bohusracet, ORC-VM med Anders Hansen i Köpenhamn.
Åsså en veckas semestersegling från Grebbestad till Skagen o hem igen!

De race jag inte har skrivit om är Leröy smögen race, Väderö race och ORC-VM.

Leröy Smögen Race blev en inomskärs bana pga hårdvind. Racet klarade sig riktigt bra, men senare på kvällen blåste det kuling och det pep i bra tom. inne i Smögens hamn.

Banan var en klassisk djungelbana som startade vid hamninloppet till Smögen och gick i stora drag ut till ostpricken vid Hamnebåden, Hållö och tillbaka in till en grön prick vid reningsverket två varv samt ett tredje varv där vi bla skulle runda skäret i gapet.

Besättningen ombord var en en helt ny konstellation som inte seglat ihop tidigare och eftersom vi saknade erfaren fördäckare och genakertrimmer så styrde jag på kryssen för att sedan byta roll och lämnade över styrningen till Sussie, hissa genaker och sen trimma den. När vi sedan tagit ner och rundat så bytte vi tillbaka igen. Funkade riktigt bra!

Vi hade bra med vikt på kanten, så kryssarna ut längs Hållö var vår starka sida, medan länsen in blev lite för brant eftersom en rundning var lagd uppe vid röda pricken vid kleven.
Vi fick alltså sätta och ta ner två gånger på den länsen medans många klarade att köra hela vägen.
På sista varvet fick jag hjärnsläpp och gick väster om Hatteflu när vi skulle gått öster om och förlorade minuter. Fasen så trist tabbe när vi seglat så bra. Men vi gjorde några bra rundningar på slutet och tog in bra på täten, tog de sista två båtarna och trodde vi var på väg mot seger, men så här vi plötsligt målskottet och får lite snopet gå i mål som tvåa.

Per Algotsson i X-79 gick imål hela 5:40 före oss. Sölve Larsson i Omega 34 blev trea

Seglade med mig gjorde Sussie, Lars Ahlkvist, Zanda Nyström, Och Anders L .

Nästa race Blev Väderö Race.
Hade tänkt hoppa det racet eftersom jag skulle ner till ORC-VM, men när jag såg deras snygga promofilm och dessutom blev triggad av Peter Amundin i Ninja, så kunde jag inte låta bli. Fick till anmälan och besättning med kort varsel och seglade upp båten till fjällbacka.

Ytterligare en ny konstellation på båten med Björn Grönesjö och hans far, Wilhelm Eriksson, och Christer Sörvik. Lite kul kuriosa med Björns far var att det var 40 år sedan han kappseglade senast och det var just väderöarna runt!
Vi startade fint och hängde med Mum 36:an och Arconan bra i den friska vinden. Det var gott med ordentligt med vikt på kanten i den friska vinden.
Efter rundning av sotens svartskär satte vi mellangenakern och cheetah axar sådär som bara cheetah kan. Upphör aldrig att njuta av dessa underbara repor. Mindre båtar man seglar förbi ser ut segla i sirap...
17 knop i full kontroll... mumma...

Vid Hjärterön går vi förbi Arconan i full planing, men tyvärr klarar vi inte att köra genakern förbi Hjärterö utan måste ta ner. Här strular det en aning och Arconan går om oss igen, men efter hjärterö kör vi upp den igen en kort bit ner mot grötskär och går om dom igen.
Nu ska vi ut och runda Södra syster. Blir en sträckbog ut med några slag genom gruset. Arconan går om strax innan Södra syster. Känner mig otroligt nöjd med att dom behövde hela sträckan ut för att gå om oss, det är ju ändå en 10 fot större båt med duktigt folk ombord.
Sen upp med den röda igen. Tyvärr har vinden gått ner lite nu, så det blir inga 17 knop, men vi lämnar snabbt Arconan bakom oss igen, passerar Göran i CB-66 och tar sikte på en smal passage vid Risholmen. Plötsligt så släpper tackhornet och genakern flaggar rätt ut. satan också... vi får snabbt ner den och det visar sig att min tagling har gett med sig. Knuter snabbt en pålstek och hissar på igen. Tappade givetvis massor på det och i vindskuggan bak valö är faktiskt Göran om igen.
Tar ner i god tid innan vinden kommer i näsan som den alltid gör här och försöker få fart i båten. Så fort vi kommer ut i vinden igen så går vi om Göran, rundar vita bojen och kör sista kryssen upp mot sista märket. Ser att Gustav i Compisen ligger en bit fram. Kan vi hinna ta dom med tro. Dom rundar rätt långt före oss, men vi tar in bra på länsen ner. Dom går på platten raka vägen ner, medan vi skär norr om lilla Enerskär. Precis när vi ska lägga sista gippen in mot mål kommer en rökare och broachen är ett faktum! Fan, inte nu!!
Kämpar med rodret för att få grepp o styra ner, men inte. Vi måste släppa ett par meter på fallet innan båten rätar upp sig.
Här trodde nog Gustav att saken var klar, men vi får upp genakern i topp och drar iväg, och skillnaden i våra 15 knop mot Gustavs 6 knop på platten är brutal och vi går i mål sekunder före. Dom glada minerna var på våran båt denna gången!

ORC-VM är en historia för sig och kräver ett eget reportage, men var varmt, vindfattigt kul och lärorikt!
ha det gött






  • Comments(1)//www.cheetah30.se/#post392

Inbjudan till Leröy Smögen race

HomePosted by Mikael Vesala Mon, July 04, 2016 16:05:30
Leröy Smögen Race går till helgen, Lördag 9/7. En av dessa mindre men gemytliga kappseglingar som går i Juli. Cheetah kommer och försvarar vinsten från i fjol!



  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post390

Trögt i år

HomePosted by Mikael Vesala Sat, May 21, 2016 00:12:13
Oj så trögt det var att komma igång med vårrustningen i år. Mina två seglingsäventyr till Antigua hjälpte inte alls till, till att hitta inspiration till vårrustningen. Tvärt om så har nog en dörr öppnats till andra äventyr som jag inte har sett tidigare. Vart den går vet jag inte ännu...Många ideer och tankar på andra äventyr och seglingar på andra ställen har kommit upp. Känner inte samma iver att bara köra på på samma sätt som tidigare år, just nu i alla fall. Kan i och för sig vara en känsla i efterdyningarna av de fantastiska äventyr jag fått ynnesten att vara med om i år, och kanske kommer lust och iver att fortsätta precis som vanligt när man väl kommer igång igen.

Som tur var så anmälde jag mig till Marstrand Big boat Race, så därmed har jag en deadline att jobba mot.

Har även i vanliga fall svårt att komma igång med vårrustningen, initialtröskeln kan vara ruskigt hög, men om jag bara har en intressant ide eller ombygnadsprojekt att se fram emot, så brukar det vara lättare att komma igång.
Har tidigare läst lite om problem med kavitation på foils och fenor på AC 72:orna och såg en spännande modifikation dom gjort, som jag gärna vill prova på min köl.
Jag har ju inte problem med kavitation på samma sätt som på AC-72:orna, men jag har läst om ett fall där man testade fyra olika kölar i basäng. Bulbkölen i det testet hade problem med turbulens i anslutningen mellan bulb och kölblad, som berodde på att konstruktionen skapade ett starkt undertryck i bakkant av bladets nedre del,som ledde till bakkantsavlösning på bladets läsida. Jag tänker mig att modifikationen ovan kan hjälpa till att minska detta fenomen.
Främre del av bulben.
Spacklade upp en form som jag tror ska hjälpa flödet i bladets framkant.
Från en en punkt en bit bakom mitten av bladet och bakåt växer formen för att sedan sakta tura ut ner på bulben en bit bakom bladet. Avsikten är att minska undertrycket i bladets bakkant, och på så sätt minska ev turbulens.
Ska bli intressant att se om det märks någon som helst skillnad.
Använde Tipset från Bo Fransson att spraya svart färg på bottenfärgen för att se när man slipat tillräckligt.
Funkar perfekt, när all svart färg är borta är det klart.
Slätt som en barnrumpa. Perfekt! Återstår att göra samma jobb på botten... Lär behöva helgen på mig...








  • Comments(2)//www.cheetah30.se/#post387

Ändrade planer

HomePosted by Mikael Vesala Mon, March 14, 2016 22:55:56


Jag kände det nog redan innan jag kom hem från Antigua och Racet ombord på Micke Rykings Pogo 40 Talanta att det äventyret var episkt och en milstolpe som kunde ge mitt seglande en ny riktning.
Och det gick fortare än jag någonsin hade kunnat förutse. Jag han inte mer än komma hem förrän diskusioner om nya race i Caribbien fördes. Emellertid hade jag långt gångna planer på att köra ORC-EM i Italien i maj, och hade redan engagerat besättningen från i fjol.
Att ställa in det och sticka till Antigua själv var uteslutet, och jag gjorde mitt bästa för att slå antigua ur hågen.
Men plötsligt for en tanke genom huvet... Tänk om jag kunde ta med samtliga i besättningen till Antigua i stället?? Bestämde mig för att ringa runt o fråga i alla fall och bestämde mig för att OM samtliga tackar ja till att byta EM mot Antigua så kör vi...

Ryking nappade, och efter några dagars intensivt roddande med ekonomi och ledighetsansökningar så var saken klar!
Hela Cheetah-besättningen :Jag, Björn Grönesjö, Björn Gadd, Kim Sundén och Johan Sahl åker med till Antigua Sailweek i slutet av aprill !!

Ska bli fantastiskt kul att Komma till Atigua och segla igen!

Mer info här: http://www.sailingweek.com/v4/







  • Comments(2)//www.cheetah30.se/#post385

Grusad semester

HomePosted by Mikael Vesala Thu, July 23, 2015 23:51:19
Nu var det meningen att vi skulle vara ute på semestersegling i bohuslän. Men ödet ville annorlunda. Redan första kvällen var det färdigt.

I en västlig vind om 10 m/s kryssade vi genom Fisketångenrännan, och vi hade redan börjat fundera på var vi skulle äta på Smögen, när vi möter några segelbåtar som går för motor.
En av dom går på kolisionskurs med oss och jag tittar på rorsman och får ögonkontakt. När det börjar bli kritiskt så girar han BB och jag tror att saken är klar, men sekunden senare ser jag till min fasa att han inte girar tillräckligt och när jag tittar upp ser jag våra master kroka ihop!! Satans Helvetes jävla skit!!! Va i Helvete sysslar du med vrålar jag så rose´glasen vibrerar på verandorna på berget....

Vindexen och vindintrumentet flyger all värdens väg och jag var för ett ögonblick övertygad om att masten var på väg ner, men när jag tittade upp nästa gång stod den faktiskt kvar!!

Vår båt är så lätt att den helt enkelt snodde runt 180 grader innan masterna släppte taget och det var med all sannorlikhet det som räddade masten.

När vi lagt till hade jag lugnat ner mig och vi bytte uppgifter innan vi motoriserade till Smögen.

Dagen efter klättrade jag upp i en mastkran och inspekterade. Tyvärr var det skador som måste repareras och det var bara att avbryta semestern och åka till Uddevalla och masta av.



Masten ligger nu i garaget för rep och i skrivande stund härdar en första limning. Det är så vitt jag kan bedömma ingen allvarlig strukturell skada, bara yttersta lagret kol som släppt på mastens framsida. Ska ev lägga på ett tunt lager kolväv på skadan, och sedan klarlacka och montera nytt instrument .
Förhoppningsvis mastar jag på i början på nästa vecka så vi kan vara med på Hermanö runt som planerat.
Tja vad säger man... Det kunde varit värre!

  • Comments(2)//www.cheetah30.se/#post374

2:a på Pantaenius Bohusracet

HomePosted by Mikael Vesala Fri, July 03, 2015 10:29:50

Årets Bohusrace kommer jag att komma ihåg som Smultronracet. Mycket för att det mestadels var ganska lätta vindar, men också för att vi fick hyfsat mycket sovmöjligheter.

Det är första gången jag kommer i mål såpass pigg att jag orkade med en krogrunda till sena natten efter målgång. Kul!

Inför racet blev vi satta som favoriter på Blur om det blev lätta vindar och lite öppet. Kul, men det kändes lite svårt att leva upp till och jag mest log åt det. Vi som 28 fots båt ska ju slåss mot riktigt stora båtar, och vi har ju lika höga handikapp som många av dom. Och dessutom har vi ju sällan presterat i lättvind, det är ju när det brallar som vi har presterat förr.

Starten missade jag totalt. Missbedömde vinkeln och luckan vid lo och fick inte plats. Bara att vända tillbaka och starta om.

Gott nog blåste det på bra runt 5-7 M/s och vi hängde med bra ut under bron. Redan vid Korstensholmen minskade vinden och Coden kom upp och det blev vår räddning. Med den hänger vi med i lätta vindar på ett sätt vi inte gjort tidigare. Parkerade i bleke några minuter innan avstickaren in till Ljungskile, men satte mellangenakern och drog in i Ljungskileviken.

Stärkte självförtroendet med att runda som tredje båt.

Fortsatte ner i mot Svanesund men när vi gick under höspänningsledningarna så friskade vinden i och vi bestämde oss för att coden var för stor, och skulle ner.

Tänkte vara smart och rulla ut focken först och sen in med coden. Men ack så fel det blev.

Toppen av coden rullade inte in sig utan började flaxa ut trots att flera varv skot var runt där nere. Fick inte till det utan det blev bara värre och värre. Kunde inte komma på något annat sätt än att falla av och rulla ut den igen för att sedan rulla in. Sagt och gjort, plötsligt Länsar vi med bra fart mot alla våra konkurenter och alla millimetrar vi kämpat oss till var borta...

Efter någon minut är vi klara med coden och vänder tillbaka, men då är Olsson i Farr 30 kapp och förbi! Vi följs åt ner i fjordarna och går under tjörnbron före farren, men dom vi delar på oss vid Lilla Brattön. Vi väster och dom öster. Trodde coden skulle hjälpa oss i det lätta på insidan, men så katten heller! När vi möts längre ner i Hakefjorden så går dom före oss. Typiskt...


Svanesund. Här före Olson farr 30 igen.


Inte fasen lär jag mig något heller, för vi delar på oss runt Dyrön- Åstol med. Farren går söder och vi norr eftersom vi gick närmare tjörnlandet det blev naturligt att gå där. Måste Komma ihåg detta till nästa år! Vem som tjänade på sitt vägval- Farren förståss, före vid Hätteberget...

Sträckan upp i havet blir odramatisk. Vi turas om att sova. Byter från fock till Code, från code till minsta Genakern, och nu går vi bra. Ser hur några har problem vid en uppankrad jättepråm utanför mjölskär, och har tagit ner seglena. Men det är gott om båtar närmare, så jag bedömmer det vara onödigt att assistera.

Känner att det är dags att byat till större genaker och sätter röda. Fel val, skulle varit den vita... Påt igen. Phu...

Inne vid Hamburgö ser jag en båt med spinnare som kränger kraftigt på rakt nordlig kurs!
Det står en helt annan vind in över land!
Gippar snabbt över på styrbord och går in mot land och mycket riktigt vrider vinden plötsligt från syd till sydost när vi närmar oss land.

Vid sotens svartskär blir det för brant och vi tar ner den vita. 5 minuter senare åker den röda upp och vi glider på fint i lätt So vind.Tar ner igen i gattet mellan Bringebärsholmen och Korsön. Kort kryss in mot fjällbacka. Hissar igen efter Valön och tar blurvägen ut.

Ute i farleden byter vi till stora vita igen och kör på. Använder Kosterfjorden till att turas om att sova.
Märkligt det där med hur lätt jag somnar under dessa förhållandena. Hemma kan jag ibland ha svårt att somna, men när jag kryper in i stickkojen på Cheetah så tar det inte många sekunder innan jag slocknar. Vaknade ett par gånger i gipparna och undrade varför det var nödvändigt att gippa så himla ofta när vi var ute på öppet vatten, men i själva verket hade Ulf kört långa ben över fjorden medan jag sov som en gris ...

Rundade Furholmen i strömstad och sträckte med Coden till Trestenarna. Gick som tåget och plockade båt efter båt, och jag konstaterade att vi fortfarande omger oss av grupp 5-båtar (vår egen startgrupp) vilket är lovande för slutresultatet.
Resan ner efter trestenarna blev odramatisk och skön segling ända ner till Mjölskär där vinden blev lite för stark för Coden. Gjorde samma misstag som vid Svanesund och rullade in med focken ute, med strul som följd. Etter värre vek jag ner trasslet på BB sida över linorna till genakern, så vi fick snöpligt glida över mållinjen med saxad fock och stor.

Även detta år kom resultatet som en glad överraskning på prisutdelningen! Jag har så himla svårt för att känna om det gått bra eller dåligt, så när dom ropade ut Cheetah på andraplatsen i Grupp 5 så var det en härlig överraskning. så himla kul!!

Efteranalysen ger mig stärkt självförtroende. Vi hade ca 15-20 minuter seglad tid upp till DAD som vann, och jag kan identifiera åtminstånde fyra misstag där vi tappade den tiden.
1: trasslet i Svanesund , 2 Vägvalet norr om Åstol, där tjänade Olsson i Farren 10 minuter på oss genom att gå söder om , 3: Gick för långt väster ut vid smögen innan vi bytte till stora genakern. 4: trasslet med coden som förhindrade oss att köra genaker över mål.

Det är gott att veta att vi nu seglar båten såpass bra att vi faktiskt kan segla upp till båtens potential. Den stora biten att öva in nu är starter, strategi och taktik, samt kryss i stark vind och vågor.
Har en dröm och ett mål som driver mig nu:
Att kunna kryssa Cheetah lika bra som de bästa Farr 30!

Tack Ulf Brändström för ett gött race!!



  • Comments(2)//www.cheetah30.se/#post369

Nytt rundningsmärke på Bohusracet!

HomePosted by Mikael Vesala Wed, June 17, 2015 14:02:34
Vill bara hjälpa till att sprida info om ett nytt rundningsmärke på Bohusracet. Vi ska in i ljungskileviken och runda Ljungsholmen. Se foto

8. Kappseglingsområde

8.1 Kappseglingarna är en distanssegling på ca 170M, där fyren Hätteberget i söder och fyren Tresteinerne (Norge) i norr skall rundas innan målgång sker vid Smögen.
8.2 Rundningsmärken

  • Start Rödön Uddevalla
  • Ljungsholmen, Ljungskile Nordost o Sydväst om, styrbords rundning av röd flagga – Spurtpris!
  • Hättebergets fyr syd och väst om
  • Valön (Fjällbacka) Ost om
  • Furholmen (Strömstad) Ost om
  • Tresteinene Norge Nord om, Babords rundning
  • Ulholmens kalvs kummel Ost om
  • Mjölskärsfyr (Soteskären) Ost om
  • Fyren Skarvasätt ( Västsidan Smögen) Väster om
  • Mål inloppet till Smögens hamn


  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post367

balaton

HomePosted by Mikael Vesala Wed, May 20, 2015 16:23:57
Blev inget Tuneup race pga för lite vind, men jag gick upp till racecenter och lånade ett par bojar så vi fick träna lite. Väl ute anslöt Ryssen, Serafina, och Farr 25:en från Turkiet. Kändes bra att få öva lite runt bojar, det blir lite mer på riktigt än att bara irra runt planlöst på sjön.
Lägger ut lite bilder nedan.

Uff... det är varmt....
En lattficka fick lite stryk på Oset race. Fixades med taglingslina och lite handsömnad under allvarsamt överinseende av Björn Gadd och Kim.
plötligt känns Cheetah som en modest båt... En vass racer!
Båten från Ryssland.
Michels Saphire 27:a
Det var i grundaste laget i hamnen. Vi fick kränga ner båten för att gå fria ut!
Farr 25:an från Turkiet.
När vi kört tre rundor runt bojar, så var det rätt svettigt. Ett dopp i Balaton rättade till det rätt gött!
Om jag ser lätt fånigt nöjd ut, så är det ungefär precis så som det är... onödigt gött här faktiskt...
I morron går första racet. Ett distansrace. Ska komma lite mer vind säger dom. Kan passa oss!
Go kväll!



  • Comments(2)//www.cheetah30.se/#post360

En skakig resa.

HomePosted by Mikael Vesala Tue, May 19, 2015 19:18:05
Så var vi då nere i Balatonfured. Resan gick bra så när som på att de tjeckiska motorvägarna med sina skarvade betongblock höll på att gå oss på nerverna. Men allt höll sånär som på några muttrar som skakat loss. lite locktite och mek så var det ordnat. Jag var dock väldigt glad åt att jag förstärkte trailern , det hade aldrig gått väl annars.
Muntra miner. Innan träsmaken satt sig...
Vi var någon timme tidiga till färjan i Gedser. Passade på att sova en timma i båten.
En timmes sömn gör gott även om det inte känns så... sov även två timmar på färjan men sen körde vi i ett förutom mat och tankstopp hela lördagen. jag och Pernilla turades om.

För mig som inte rest särskillt mycket, särskillt i öst, så kändes det lätt surrealistiskt att se städer man mest hört på nyheterna passera förbi på gps:en .
Många mil motorväg blev det... men sen ville tomtom visa oss en genväg....

och efter några km såg det ut såhär! Lite orolig där ett tag faktiskt, men efter någon mil blev det motorväg igen.. Phu...
Prag 66km...
Rast och liten utflykt till en ruin någonstans i tjeckien.

Frammåt 19-tiden på lördag var vi i Ungern och hade 14 mil kvar. Skulle bara in och handla lite frukost, men när vi väl stannat var det ingen som ville kliva in i bilen igen. Vi stannade på parkeringen bredvid lokala "Ica" och sov i båten.

Frukost i Masonmagyarovar. Kommer aldrig att komma ihåg det utan en minneslapp...
Sista milen över bergskedjan var otroligt vackert.
Äntligen framme. Började göra i ordning båten med en gång. En tvätt gjorde susen.
Balatonfured yacht club är en vacker och välskött marina med gott om personal. Tex är éntren bemannad dygnet runt och ser till att endast behöriga kommer in. känns tryggt, och atmosfären känns trevlig och alla har en hjälpsam och trevlig attityd utan konstigheter.
Lätt surrealistisk känsla nr:2 . Cheetah förtöjd i detta gröna vatten man bara sett på bild, bredvid En Saphire 27, en Elliot 770, och en Code 8.
Tog tillfället och började segla redan på söndag. Lätta vindar. 25 grader och sol. Förra söndagen var det 8 grader och 15 m/s och regn.... kontraster...

På måndag kom Kim och Björn ner. Flyg till Budapest och tåg resten.

Nu har vi seglat två dagar i lätta vindar och lärt oss en del. Hittils har det varit väldigt mariga vindar som på någon timma vridit 120 grader och under tiden skiftar det 20 grader med allt emellan 1 minut och några minuter. Blir inte lätt att lägga en bana för arrangören..
Båten är inreggad och färdig. inmätningen gick bra. I morgon blir det tuneup race.

Go kväll!



..

  • Comments(1)//www.cheetah30.se/#post359

Packad och klar för ORC-EM

HomePosted by Mikael Vesala Fri, May 15, 2015 00:26:50
Fasen så fort denna veckan försvann. Men det har varit lite jäktigt att hinna jobba och förbereda allt inför resan till Ungern.
När jag packade upp grejerna ur bilen i måndags så upptäckte jag nämligen sprickor i rodret runt undre gångjärnet! Uschamejen.... Gångjärnen är av kollaminat och är laminerat på bladet och är alltså inte en del av bladet utan mer eller mindre limmade på . jag var orolig att det hade börjat separera och var på väg att lossna. Men när jag slipat ner området runt sprickorna så finner jag ingen annan förklaring än att det bladet böjt sig så kraftigt under den tuffa undanvinden i söndags att färgen sprack!
Bestämde mig ändå för att förstärka något och laminerade 5 lager biax 400gr i fallande storlek på en dubbelt så stor yta som förut för att ha säkerhetsmarginal. Jag vill inte behöva oroa mig för att något ska hända med rodret på bohusracet tex.

Så det har varit jobb på dagarna och rodermek på kvällar. Det tar ju sin tid att få till med härdning, spackling, slipning ( ständigt denna slipning) , lackering och polerning, men i idag torsdag blev det klart.
Provade att rodret passade med förstärkningen, och det var tur för det gjorde det inte!
Fick slipa bort lite på den rostfria delen på båten.

Sen har jag haft lite pyssel med trailern. Den extra långa dragstången har varit lite svajig, vilket har lett till att båten har vandrat bak lite i varje gupp. Så jag tog det säkra före det osäkra och monterade några extra stag för att styva upp konstruktionen.
Röret på diagonalen i bild är det nya staget. Det kommer effektivt att minska svajet i den klena dragbalken.
Fick bli ett komletternade fäste utanpå orginalet. Färg eller zink för bli en annan gång. Hinns tyvärr inte med nu.
På eftermiddagen kom Björn Gadd upp och hjälpte mig att rensa firmabilen och packa segelgrejer. Har säkert ett ton rördelar och verktyg i den till vardags, och det ska vi slippa dras med ner till Ungern.

Bil och Båttrailer står nu färdig och väntar, bara resveskan återstår. Blir till att plocka fram shortsen, tempen ligger tydligen på runt 20-25 grader runt Balaton nu :-)
I morgon fredag drar vi ut på ett 170 mil långt äventyr! Jag, Pernilla, och Björn Gadd åker i Peugot-bussen. Kim Sundén och Björn Grönesjö tar flyget på måndag.
Go kväll!


  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post358

Vindfattig kvällsegling

HomePosted by Mikael Vesala Thu, May 07, 2015 00:00:02


Foto: Björn Gadd

Onsdag 6/5. Hela Big boatbesättningen med Hans Pettersson, Hans Oskarsson, Peter Bäcklund, Niels Flor + Björn Gadd anslöt för att få ett tillfälle till samträning .
Började bra med frisk vind när vi gick ur hamn, och vi började trimma för det, men lagom till starten gick så droppade vinden till 2-3 s/m. Vi körde fock under startmanövrarna, men kort efter start kände jag att vi led svårt av för lite kraft. Hade riggat coden hopvikt och surrad till mantåget, och det gick förvånansvärt smidigt att koppla fallet och hissa den. Nya codezeron är grym, hängde med och gick förbi Olsson i Farr 30 och rundade först. Fantastiskt! Senare dojade vinden ur fullständigt och vi och farren parkerade vid länsmärket. Döm om vår förvåning när Luffen, First 36,7, och H-båten kommer ikapp i puffarna och rundar medans vi står kvar!! Kommer iväg vi med och knaprar in på Luffen som är först, men Leif som passar mållinjen finner det för gott att blåsa av racet. Eftersom racet bröts innan någon båt gått i mål, så baseras resultatet på mellantiden, och därmed vann vi - så häpet! Därmed har vi två segrar i de två seglingar vi fullbordat.

Kändes mycket bra ombord och jag känner stor tillförsikt i att vi kommer att bli vassa på GVA-Big boat om några veckor! Tack för i kväll alla!



  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post356

En skön helg!

HomePosted by Mikael Vesala Tue, May 05, 2015 01:03:18
För en och en halv vecka sedan låg masten i garaget. Om en och en halv vecka är vi på väg till ORC-EM i Ungern. Det kittlar lite i magen när jag tänker på det, och uppladdningen har börjat !

Fick ju ihop båten igen förra tisdagen. Körde onsdagsseglingen med Björn Gadd och Hans Oskarsson. Vi kom hyggligt in i det igen trots allt meckande, körde två varv långa banan i 6-8 m/s och allt kändes bra med mast och de nya Ullmanseglena, även om jag kände mig lite ringrostig. Som en trevlig vårhälsning fick vi en första plats!

Långhelgen som gick ägnades helt åt båten och segling. Under fredagen var det svaga till måttliga Ostliga vindar, så det passade perfekt till att testa nya Codezero:n. Först såg den ut att ha fått ett för långt underlik eftersom det var svårt att få rätt skotpunkt, men det gick att få till genom att sänka ner seglet på det insydda förstaget. Och med skotvagnen längst bak på skenan så gick det att få till en hygglig skotvinkel. Hade inte skadat att få bak skotpunkten 10 cm till, men då måste jag montera längre skenor.
Lördagen var en ren träningsdag där Pernilla, Wilhelm Eriksson, Dennis Köhlberg och Peter Bäcklund var med och kände på båten. Blev ett antal vändor på byfjorden, och var nyttigt. och gött! Wilhelm och Dennis är ungdomar som brukar segla H-båt i Svanesund med den äran och ska vara med på cheetah ett antal seglingar i sommar. Kul ! En winch låste sig i slutet av dagen och Jag och Pernilla åkte till Biltema och köpte grejer till winchtvätt och smörjning. Tyvärr började det regna allt ihärdigare så vi han bara med två winchar.

Söndagen började med att ta de två andra wincharna, plus lite annat meck. Sen körde jag och Pernilla några timmar kryssläns. Och jag fick inte lägga mig i, Pernilla satte, skotade och tog ner genakern med den äran. Frammåt eftermiddagen ringde Tom och undrade om vi var kvar på fjorden, visst kom ner och hoppa på! Pernilla ville göra en sättning till så vi började förbereda en gång till. Drog ut peket och skulle precis til latt sätta- då far peket in med en smäll igen- Vad nu? Attans,stopknuten till manöverlinan hade knutit upp sig och försvunnit långt in i båten.
Nåväl Tom kom och hade med sig en välbehövlig macka. Med den i magen gick det lättare att mecka och efter lite krypande i båten hade vi fiskat tillbaka linan och säkrat knuten med tejp.
Återigen: så bra att sånt här händer nu och inte på race!
Foto: Tom Gustavssen

Sen körde jag och Tom tester där vi växlade mellan fock och Codezero för att se fartskillnad lättvind . Vi blev belåtna kan jag säga smiley Funkar även utan bekymmer att sätta genaker och gippa med coden satt, men inrullad precis som jag hoppats. Gött!

När Tom åkt hem och jag gjort färdig båten och satte mig i bilen och fumlade efterbilnyckeln. Letar över allt men icke. Den ligger nog bland mycket annat på botten av byfjorden...
Tack Tom för schussen hem och hämta reservnyckeln!
Känns som ett ok offer för en sån här go helg!





  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post355

Masten lackad.

HomePosted by Mikael Vesala Mon, April 27, 2015 23:15:08
Firman och jobben tenderar att hamna lite i bakvatten så här års. Och inte blir det bättre av att saker behagar gå sönder på båten. Himla tur att det är hyffsat lugnt så att man kan fokusera på viktigare saker! Måste säga att detta att kunna styra sin dag i rimliga mått och steg är en av de viktigaste och skönaste former av livskvalité jag vet. Ofta innebär eget företagande mycket jobb och uppoffringar för att få det att gå runt och men ibland kan man också njuta av fördelarna. Som nu. Att kunna ta eftermiddagen ledigt och slipa och lacka masten. Trot om ni vill, men det är livskvalité för mig.

Sprutdimman ligger tät i hela verkstan. Tur att det mesta har ett alldeles lagom tjockt dammlager på sig, så förgdammet inte fastnar...
Lätt häpet kan jag konstatera att det var mycket enklare att klarlacka inne i en vindstilla och tempererad lokal än som förra gången när jag stod ute i blåsten och stark sol och sprutade på lacken.... Inget rinn och blankt och fint. Så belåten man kan bli....

I morgon eftermiddag blir det påmastning igen och om inget mer oväntat inträffar så blir det kvällsegling på onsdag kväll!
Go kväll!

  • Comments(3)//www.cheetah30.se/#post354

In i smedjan igen!

HomePosted by Mikael Vesala Mon, April 27, 2015 00:09:24
Björn Gadd hjälpte mig att fälla masten i torsdags. Upp med masten på taket på bilen och hem. En inspektion av likrännan visade att väven runt den samma inte hamnat riktigt rätt och bidrog till att vagnen kunde vrida sig ut spåret. Tur i oturen var att likrännan var så försvagad att vagnen ganska lätt kunde vrida sig loss utan att trasa sönder den. Man kunde lätt känna skillnaden i styvhet runt skadeområdet, men allt var på den plats det skulle.

Efter lite diskusioner bestämde jag mig för att förstärka likrännan hela vägen uppifrån och ner med en remsa 200g biaxväv på var sida om rännan, samt någon form av modifikation av travarvagnen.
Tur bilen är hög så man inte patar nån i ögat !

Bör ge önskad styrka
Slipat och maskerat inför laminering.
Klippte biaxväven på "fel" håll så den blev svår att hantera eftersom den föll sönder. Gick hyggligt att lägga på den från ett bord såhär.
Lördag kväll och lamineringen är klar.
Nu återstod att hitta på en lösning för travarvagnarna. Funderade på en lösning med ny vagnskropp med snedställda hjul, men övergav det pga tidsnöd och modifierade Rutgerssontravarna igen.
Struntade i hjul på travarna helt och hållet och tänkte mig ganska långa stöd/glidytor som skruvas fast genom de gamla axelhålen på travaren. Saffade en liten bandsåg på Jula. Var till stor hjälp och det var färvånansvärt så smidigt det gick att såga ut ämnen till stöden.
Test. Jo, kan funka.
Fräsning av skruvurtag.

Detaljarbetet är inget som vinner pris, men funkar det så är jag nöjd.
Prov på mast. Detta bör ge stöd på så vis att dragbelastningen på rännan minskar radikalt.

Undra om det är något mer jag inte har tänkt på...

I morgon ska lamineringen på masten slipas och klarlackas. Påmastning på tisdag och med lite tur är vi med på kvälsseglingen på onsdag.
Go kväll!


  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post353
Next »