Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

Nära nu..

KölprojektetPosted by Mikael Vesala Thu, May 10, 2012 22:19:06

Börjar känna mig som nordeuropas störste tidsoptimist...

Vecka efter vecka tror jag verkligen att det är sjösättning nästa helg, men ack nej..

Kanske är det denna oförmåga att insé hur mycket jobb och tid ett projekt tar som gör att man aningslöst drar igång div ombyggnadsprojekt. Hade man klart för sig hur mycket jobb det är hade man nog aldrig börjat...

Här om kvällen upptäckte jag att passformen blivit lite väl tight i költrumman. Bottenfärgen skavdes av på övre decimetern. Det var något jag inte räknat med och det räckte i det pressade läget för att jag skulle få en dipp i humöret...

Sussie fattade läget och ringde runt till tänkbara för en hjälpinsats, och Daniel Dahlman och Sussie kom upp på onsdagskvällen, och Björn gadd kom upp på torsdagskvällen och bidrog med fix och trix, och det är fantastiskt hur mycket roligare det blir om man är flera som arbetar mot ett mål.

Den färdiga bulben ska lossas från giggen och monteras på bladet

Björn blandar epoxy...

att fylla igen de gamla skruvhålen till de nu flyttade bakre förtöjningsknaparna som jag alltid satt obekvämt på och fastnade i...

Nåväl ny målsättning är att sjösätta på söndag, så träningstillfället på lördag blir det inget med. Vi får klara oss ändå...

Jobbar på...

  • Comments(2)//www.cheetah30.se/#post224

Bottenfärg på

KölprojektetPosted by Mikael Vesala Thu, May 03, 2012 22:40:10

Nu har jag satt upp en målsättning att ha båten klar för sjösättning på måndag. Det ska inte mycket till för att det ska skita sig, men det är en målsättning i alla fall.

Sprutade första lagret bottenfärg ( Jotun VK racing, vit). Ett byte från VC 17 offshore som jag tyckte skyddade måttligt mot påväxt och är riktigt tradig att våtslipa efter lack.

Ska bli intressant att se hur denna här fungerar mot påväxt och om man kan känna någon skillnad i fart. Den är i vart fall lättare att våtslipa efter lack.

Skepparn i gång med färgsprutan. Undrar just hur begåvat det är att stå i giftfärgsångorna med endast kolmask..... hmm....

Nåväl, det man inte vet....

Nu återstår två lager till och våtslipning . Sen ska kölen få färg, mantåg ska få nya fästen, Bulben målas mm.

Är någon sugen på att träna armarna så emottages hjälp tacksamt, med våtslipning på söndag.

Ska ligga i så gott det går, kanske blir det plums på måndag...

  • Comments(1)//www.cheetah30.se/#post222

Kölen vägd!

KölprojektetPosted by Mikael Vesala Thu, May 03, 2012 22:24:15

Så var det dags för vägning inför badsäsongen, och tvärtemot de flesta av oss, så vill man ju att den här krabaten ska väga så mycket så möjligt...

Åter igen var det Björn Gadd som ryckte in och hjälpte denna gång till med vägningen.

476 Kg komplett vikt med fena och blybulb. Endast 16 kilo mer än Kölvikten i SRS-brevet.

En sådan marginell viktökning borde ju inte ge något dramatiskt utslag i SRS-tal, men man vet ju aldrig.

  • Comments(3)//www.cheetah30.se/#post221

Båtfix= slipning= sant!

KölprojektetPosted by Mikael Vesala Tue, May 01, 2012 13:50:09

Tja!

Ni kanske med rätta tycker att det är klent med uppdateringar, men jag tycker inte att det har varit så mycket att skriva om, mest en mängd små arbeten som inte är särskillt tekniskt intressanta och tiden har inte räckt till till allt så bloggen har fått vänta, men här kommer lite bilder om vad som hänt det senaste.

För övrigt slår jag mig själv med häpnad över hur mycket man missbedömmer tidsåtgången i denna typen av projekt. Länge hade jag känslan att bara kölbladet blir färdigt så är det "bara" inpassningen kvar och lite bottenmålning, och det skulle gå på nån vecka.... Den veckan har blivit flera veckor nu, och det är rätt demoraliserande och minst sagt krävande. Särskillt när våren nu kommit och solen strålar...Men lugn, jag har inte tappat sugen, arbetet fortsätter och det blir mindre och mindre kvar att gjöra.

Passningen mellan köl och költrumma har varit väldigt glappig, så där byggde jag på med nytt glasfiberlaminat, och om lamineringen var pillig så var efterföljande slipning knivig. En snedhyvlad bräda med påhäftade slippapper löste problemet med att komma åt in i hörnet. laminering och slipning tog en vecka på lediga stunder och kvällar...

Slipa lite, och sedan lyfta in bladet och prova, gissar att jag lyft i ur bladet 50 gånger innan jag blev nöjd med passformen. Väger 68 kg...

Nästa sak att passa in var bladets passning i bulben. Återigen slipning. Hade medvetet bett att få fräsningen i bulben tight, för att undvika glapp. Konturen stämde mycket bra mot profilen på fenan, och det är en god bekräftelse på att jag lyckats behålla den tänkta profilen från ritning till färdig fena.

Att plasta inblybulben är nödvändigt för att kunna få en hållbar yta. Ett enkelt stativ fick tillverkas för att kunna plasta in hela på en gång. Gjutna blybulbar är så mjuka att de förstör sig själva av sin egen tyngd om man tex ställer den på marken. 6 lager 200gr väv ska förhoppningsvis räcka. Sedan ska det, just det, slipas jämnt och bottenmålas.

Inne innanför denna lilla "manlucka" ska de två nya pinnbultarna sitta som är den nya låsningen för kölen sitta. Där var det bara 4mm tjockt laminat och det bedömde jag var alldeles för tunnt för att hålla. Har har lagt på ca 23 lager 200grams glasfiberväv som förstärkning.

Pilligt som vanligt. Tålamodskrävande att få in utklippta vävar med måtten 45*35 cm i ett manluckan som är 15 cm...

Nä, nu är det dags att gå ner i verkstan å få något gjort igen.

  • Comments(4)//www.cheetah30.se/#post219