Cheetah30

Sölvroret fyn 23-25 sept

Lite slösegling..

HelgturPosted by Mikael Vesala Thu, June 13, 2013 22:31:37

I förra veckan var det ju nationaldagsledigt, och vi passade på att få lite längre sammanhängande helgtur och kastade loss redan på onsdag och fick fyra soliga dagar i båten.

Inför långhelgen hade jag närt planer om lite längre seglingar, men Sussie tyckte jag behövde träna på att ta det lugnt, sola och bara vara... Hmm ok då, man kan ju försöka i alla fall!

Fast på onsdag kom vi inte långt. Hälsö i Stigfjorden fick räcka, men där finns en bra plats där vi kan ligga längs berget och få go nattro även om det blåser sydlig vind rakt in i viken.

Efter en go sovmorgon fortsatte vi ut genom Stigfjorden och stannade till i Mollösund för lite bensin (Dom har faktiskt Aspen miljöbensin!) och macka.

Fortsatte upp förbi Gullholmen, och vi hade egentligen pratat om att ta oss till Lilla Kornö, men vi skulle ju ta det lugnt så Vasholmarna utanför Islandsberg fick bli natthamn.

Där klantade vi oss och helgens grundstötning var ett faktum. Nästan framme där vi tänkte lägga till går vi för nära på vänstersidan i sundet , och plötsligt hoppade vi till och det tog stopp. Farten var låg, men det går kårar i ryggmärgen ändå... usch..

Hade fått med oss en hamnguide för Bohuslän och vi stog och stirrade i den båda två..., ingen hade koll på lod eller plotter! Så bra var det med den guiden... har fått en viss aversion till den där hamnguiden efter detta...

Grannarna i HR 34:an bjöd vi på gratis underhållning med vår klantiga entré..

Efter lite grillat och vin lade sig obehaget av fadäsen och vi njöt av riktigt hygglig värme i solen.

Även fredagen inleddes med kunglig sovmorgon, och först vid halv två satte vi segel och gav oss vidare. Jag var nu en smula rastlös och för att stilla något lite av det så styrde vi rakt utomskärs mot smögen. I början av mitt seglande så styrde jag utomskärs så ofta jag kunde, och det är fortfarande lika gött att gjöra det, det är något speciellt med ett öppet hav.

Det fanns önskemål om lite shopping i Smögen och det kunde ju gå för sig. För egen del hägrade lite mat och en öl på bryggan. Typiskt nog blev det bara jag som shoppade... Fick mig ett par shorts från sailracing med gortex i , Perfekt för vackertväder kappsegling så man slipper få blöta kallingar när man sitter på kanten.

Långö utanför Fisketången, ytterligare en favorit där man kan ligga långsides mot berget.

Fredagskvällen var i kyligaste laget och det blev till att grilla rätt bra påpaltad...

Lördagen blev varmare och ett tag fanns det planer på att sträcka upp till Grebbestad, men dagen gick och vi blev kvar en natt till...

på väg mot Lysekil.

På söndag hade vi stämt träff med Zanda och Björn Sandell för en träningsrunda.

Jäkligt gott att köra några vändor kryss-läns på fjorden i det fina vädret, det skadar aldrig!

Björn: Ska ni stå där hela dan eller?? smiley

Efter någon timmes snurrande på fjorden fick det vara bra för denna helgen och vi låter båten ligga kvar i Lysekil i väntan på Lysekils race nu på lördag 15/6.

Adjöken!

• Comments(0)//www.cheetah30.se/#post285

Filosoferingar......

HelgturPosted by Mikael Vesala Tue, August 28, 2012 23:27:47
Direkt efter Uddevallaregattan drog jag söderut mot Svanesund för att plocka upp Sussie och sonen Ludwig för vidare transportsegling mot Göteborg.

Fick lite tid att reflektera över Uddevallaregattan på väg ner i fjorden. Hade en jäkligt behaglig segling och jag lärde mig en del nyttigt om hur vinden står på olika ställen, men inte minst fick jag lite distans till frustrationen på regattan. Det är nog så att jag får tagga ner förväntningarna på resultat ett par snäpp och återgå till att segla för att det är kul igen. Visst har vi avancerat snabbt på inlärningskurvan och vi har idag bra fart och höjd på kryssen i lite stadigare vind, och undanvinden är en njutning.
Men vi har låångt kvar på områden som närstridstaktik och starter. Fast det är väl tur att det finns att jobba med så att man inte tröttnar....

När jag kom till Svanesund hade min underbara Sussie tillsammans med ludwig förberett mat för seglingen och bärt ut dynor, sängbottnar, och alla semesterprylar på bryggan.
Man kan bli varm i själen för mindre, tack going!...

Efter taimat på bryggan packade vi i allt och gav oss iväg. Tyvärr var det goa vädret borta nu och snart kom regnet. Ett regn av det mer ihållande slaget och vi tog för gott att läga till redan på lilla brattön. En ö som annars mest är ett hinder på Tjörn runt, men som nog kan vara mysig på sommarn. Nu var det öde, och stängt för säsongen.

Klockan ringde 8 och gasolen tog slut precis lagom till att kaffevattnet kokade, tur...
Nattens regnande var över och det var lite blå himmel här och var när vi tog oss ner i Hakefjorden, och SMHI:s regnprognos verkade det inte bli något med idag heller. Osis....

Vinden vred mer och mer på väst och nordväst och i höjd med Rörö tröttnade jag på att vi inte kom om en större båt, så då åkte röda genakern upp, så var den saken löst.... smiley.

Kom fram vid tre-fyratiden till gkss. Är ett par år sedan jag var där med båten, och många år sedan jag var med på skagenracet i synnerhet.

För ca 10 år sedan deltog jag för första gången och det var med min genakerförsedda gamla RJ-85:a!
Det var ganska lätt vind från SO och vi rann på ganska bra över till skagen. De andra stora båtarna hade seglat från oss och vi tog vår måltid vid pirarna i all anpråkslöshet, och lämnade in den utan att ha så stora förväntningar på resultatet.
Dom räknade och räknade samtidigt som han mumlade nåt om att det inte kan stämma, men efter tredje omräkningen stod det klart att vi vann ditresan... !

När jag duschade sen så råkade jag höra nån utanför säga: " åsså kommer en jäkla RJ-85:a och vinner..." Hahaha..... Kul....! Tydligen tyckte inte någon på GKSS det för nästa år hade dom höjt gränsen på lägsta lystal för deltagande till över vad vi hade... hahaha.....

Ska bli jäkligt kul att vara med igen, ses på Fredag!
Micke.

• Comments(2)//www.cheetah30.se/#post257

Första helgturen

HelgturPosted by Mikael Vesala Mon, May 21, 2012 11:12:25

Kristiflygare är ju en helg då många tar sin första tur för säsongen med övernattning i båten, och så gjorde även vi.

Vi satte ribban lågt och vi hamnade i Stigfjorden på Hälsön, det räckte gott, för jag tror vi kommer att få sjömil så det räcker innan året är slut. Hälsön har en liten vik som det faktiskt går att ligga långsides avfendrad mot berget, inte ofta det går att ligga så med en båt som sticker 2,31m så det känns lite kul.

Ludwig och Sussie bangade inte för ett dopp i det 14 gradiga vattnet!!! själv är jag en diplomerad badkruka och nöjde mig med att fota...

Ludwig satsade på kanonkula för att slippa våndas...

Men han kom fort upp...

Andra var lite coolare och gled elegant ner i det 14gradiga vattnet... Sussie försäkrade att det var jääättegott...Hmm säkert, tänkte jag och höll mig på behörigt avstånd...

Sen var det dags för lite stolligheter.... och bli uppwinchad i masten verkade kul tyckte Ludwig...

Men mellan övre och undre spridarna började han bli nöjd med utsikten och ville ner....

Det är såå gott att båten är i sjön och säsongen har börjat. Allt intensivt mekande i garaget börjar redan blekna och jag ser med spänning fram emot alla goa och spännande äventyr som väntar...