Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

Pulpit #2

fix å trixPosted by Mikael Vesala Tue, March 17, 2015 21:10:54
Med pulpit svetsad och betad återstår att polera och dra elen till lanternan.
Rundade till svatsarna med en lite grövre sliptrissa och avslutade med en vanlig lumptrissa och autosol.
Funkar bra!
Blir helt ok tycker jag. Tanken är att genakern ska hållas kvar i pulpit lite bättre än tidigare, är inte snabbt att börja med 94 m2 trål på undanvinden..
Hade hlet klart blivit snyggare att luta de bakre rören frammåt och bocka röret istället för svetsa ett T, men det kan ju bli ett pyssel till nästa år. Man lär sig...
Go kväll!
.
.
.

  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post348

Pulpit

fix å trixPosted by Mikael Vesala Sun, March 15, 2015 22:12:02
Oj va tiden går. Likadant varje år. Trodde att jag var ute i god tid eftersom jag inte dragit igång några större projekt, men nu börjar jag känna flåset i nacken. Snart är det 1:a April och sjösättning, dags att skruva upp tempot.
Hade som mål att vända båten på sida och komma igång med bottenslipningen, men jag får dra på det tills modifieringen av pulpit är klar. Vill använda båten som mall och nästa ihop delarna på båten och det är såklart lättare att göra medans båten står på kärran i rätt läge.
Detta är före modifieringen. Påminner om en valfångstutkik i miniatyr . Inte så elegant men praktiskt.
Fram med vinkelslipen. Tänk va snabbt det går att förvandla något som är full fungerande till en hög skrot...
Fick låna en rörbock för att få till radierna i framändan. Tyvärr är startsträckan för lång på bockverktyget, så det blev till att bocka och kapa bort längd mellan böjarna för att få den så låg som jag vill ha den. Tänker inte uppfylla kravet på 600mm höjd, eftersom jag inte ska delta i något race där det behövs. Syftet med min pulpit är att det ska finnas något att hålla sig i när man ska fästa codezerorullen och så ska den hålla styr på genakern vid hissning så att den inte åker i havet.
Uppriggad med tape för att se hur det ter sig. Utsticket bakåt ska kapas bort när allt är svetsat, bara öglorna för mantåget ska vara kvar förstås.
Helt ok. Hade jag haft mer rör kunde jag gjort bockar i bakkant med, men nu är tiden lite för knapp för att vara petig med design så detta får duga.
I morgon kl 14. kommer Stefan Pettersson med Tigsvets och ska hjälpa mig att få till snygga svetsar.
Go kväll!
.
.
..
.

  • Comments(4)//www.cheetah30.se/#post347

Ny noskon till Peket

fix å trixPosted by Mikael Vesala Fri, February 27, 2015 01:24:49
Har ju lovat mig själv att inte starta några stora ombyggnadsprojekt på båten i år. Bara få i ett fall till i masten till nya codezeron och sen beta av alla dom där smågrejerna man stört sig på under sommarn och sen plumsa i båten lagom till 1:a Aprill, så att vi kan komma igång och segla tidigt och bli varma i kläderna inför EM i Ungern och Marstrand Big boat.
Fast ett liiitet projekt fick det allt bli i alla fall....

Det började faktiskt som en ren mätteknisk fråga. På Silverrodret i Danmark så kör man ju inte handicap utan man delas kort och gott in i olika klasser beroende på längd, och enl. båtdatabladet för Cheetah 30 så kan man läsa att båten är 30,25 fot LOA. Men skrovet är inte mer än drygt 28 fot, så antagligen räknas även peket in i LOA i staterna.
Försökte få reda på vad som gällde, men under tiden så mätte jag peket och kom fram till att om jag bytte ut den klumpiga noskonen i rostfritt, till en kortare så blev båten under 30 fot!

1,7 kg rostfritt järnsmide 2,6m framför stäven. E de bra?? Lång är den med och går inte att dra in i pekets hylsa.
Efter lite efterforskning så stod det klart att peken vare sig lösa eller fasta inte räknas in i LOA för segelbåtar. Så där hade jag ju kunnat nöjt mig och monterat ihop peket egentligen.Men men. Nu var bollen i rullning och det kändes inte rätt att montera tillbaka den rostfria klunsen.

Det är ett rejält peke. 100mm utvändigt och 4-5 mm i godstjocklek och över 3,5 m långt!
Började med att tejpa med packtejp både invändigt och utvändigt.
Laminerade ett tunt lager invändigt i röret och båste upp en vanlig luftbalong inuti för att få väven mot röret.
och sedan en lite improvisation för att få väven att ligga kvar mot kragen. Ja vet, det ser kuddigt ut och är säkert en omständig metod för att tillverka detta på. Men jag behöver ju inte tänka på lönsamhet eller massproduktion så jag improviserar vidare.
När det härdat kunde jag knacka ut hylsan ur peket. Efter lite renslipning såg det ut såhär. Blåste upp en ny balong i hylsan som fick duga som form att plasta på.
Blev såhär med ett lager kol på.
Nästa steg var att montera en liten jigg för att laminera fast en 14mm Harken-ring.
45 grader gissar jag blir ungefär i lastens riktning från genakerskotet.

Laminerar med samma kolfibersnöre som jag använde till roderfästet. Klipper och lägger trådar i öglor som jag breder ut åt olika håll på så sätt att alla lastriktningar kan bli.
Ser ut som en nybadad svart katt... Säker duktigt överdimensionerat, men det gör inget, blir mycket lättare ön den gamla i alla fall.
Färdigt! en löstagbar noskon med en vikt på 325g. Ville ha en fläns som peket stoppar mot vid indragning så att inte Harkenringen får smällen. Ska lägga ett varv med Casco superfix bakom flänsen som får agera som gummidämpare.

Nu blev ju peket lite kortare jämnfört med tidigare, så det blev till att förlänga peket i bakkant.
Ett avloppsrör blev perfekt som form.

Laminerat,
Och avformat. Det vita är epoxyspackel som jag lade och laminerade i vått i vått för att få en slät övergång mellan nya och gamla delen.
Syns ganska väl skillnaden mellan gamla och nya!
Peket provmonterat med nya nosen. Blev lite smidigare, och nu är båten kortare än 30 fot hur katten man än mäter!
Nästa åtgärd blir att bygga om pullpit så att codezero:n går fri...
Vi ses!


.



.



  • Comments(2)//www.cheetah30.se/#post346

Batteribyte i Tacktick

fix å trixPosted by Mikael Vesala Wed, February 18, 2015 00:54:55
Vad gör man med en Tacktick Racemaster med döda batterier?
Raymarine kunde ta in den för batteribytemot en kostnad på 1200kr, utan garanti för att det hjälpte. Om så var fallet kunde dom "hjälpa till" med ett köp av ny till reducerat pris.
Mjaaa... lät ju inte så lockande. Googlade batteribyte på tacktick och vips så fans det ett mer lockande alternativ.
Fick reda på beteckning på batteri och att de var lödda på kretskortet. Tyvärr fanns inte exakt rätt batteri i landet. Verkar som de närmast fanns i USA eller England, och i USA ville dom inte skicka utomlands. Så jag kollade Elfa och dom hade snarlika. Det var bara lödbenen som var lite klenare, men det fick duga. Strax under 500 kr kostade 4 st batterier. Går som sagt säkert att fixa billigare om man orkar jiddra med utlandsbeställningar.
Locket sitter fast med många små stjärnskruv dolda av en tunn klistrad list.
Batterierna sitter på baksidan av kretskortet och är lite pilliga att komma åt så man får ikläda sig lite tålamod och lugn.

Dom två störrt lödkratrarna är till batterierna. Det är rätt nära till andra etsningar så man får inte kladda på med för mycket lörtenn när dom nya ska dit.
Ta Da! gick igång så fint med nya batterier. Tänk så belåten man kan bli för så lite ! Blir lika glad varje gång jag lyckas laga något så att man lurar den allmänt eskalerande slit å slängmentaliteten!

En bättre beskrivning om hur det går till finns här: http://forum.international14.org/viewtopic.php?f=5&t=1679



.

  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post345

Lackering av ringspant

fix å trixPosted by Mikael Vesala Wed, March 12, 2014 19:58:30

Det händer lite då och då, och nu är ringspant, peke och maststötta klarlackade. Kanske inte så spännande, men är skönt att lägga bakom sig.

En viss skillnad på interiören mot original Cheetah!



  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post312

Locket klart

fix å trixPosted by Mikael Vesala Sat, March 08, 2014 12:40:44

Tja!

Har gått lite segt med båtmecket i veckan, jobbet har dragit ut på kvällarna, så det blev bara onsdagskvällen till båten. Han i vart fall få klart locket till költrumman.

Lätt och styvt! 273 gram hamnade vikten på.



  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post310

Lock till költrumma

fix å trixPosted by Mikael Vesala Fri, February 28, 2014 15:59:41

Det som är kvar av költrumman sticker ju upp gott och väl över vattenlinjen inne i båten, men man vet ju aldrig vad som händer, det känns som en god idé att fixa ett lock dit.

Locket behöver ju något att skruvas fast i, så det blev till att limma dit distansmaterial som plattform att laminera på.

För att det ska bli tätt så måste det vara hyggligt plant. En plywood med limmad smärgelduk löste det.

För att undvika komprimering av distansmaterialet så fräste jag ur och fyller med epoxyspackel där skruvarna går igenom.

Locket tillverkas av som sandwich på samma sätt som kojbottnarna

Och vakumsugs för att få bort överflödig epoxy. Förhoppningsvis blir ytan lika bra som kojbottnarna.

Ajöken!



  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post308

Ny maststötta

fix å trixPosted by Mikael Vesala Mon, February 17, 2014 16:07:48

Maststöttan i de tre första Cheetah-båtarna är i aluminium med 50mm i fyrkant och med 4,5 i godstjocklek. En båt i USA med denna typ av maststötta rev av halva rufftaket när stöttan gav vika och masten föll under en hård undanvindsrepa. Så jag har haft byte av stötta på To do-listan ett par år nu.

Enl. beräkningar ska den gamla tåla ca 3 tons belastning innan den riskerar att kollapsa. Tidigare beräkningar pekar på laster i häraden av 2-2500kg kompressionslaster vid mastfoten.

Har skaffat ett kolrör med 70 mm diam , och med 3,3mm godstjocklek. Det bör tåla ca 5 ton innan läget blir kritiskt, och två tons marginal tycker jag känns bättre!

Fundera och märka..

Handlaminera 20 lager och slipa nedre fot.

Och övre.

Kapa röret och passa in.

Är noga med att fördela lasterna dit det finns balkar och förstyvningar på undersidan.

Limmar fast Airex med epoxyspackel och laminerar kolfiberväv vått i vått så slipper man onödigt sliparbete och hela jobbet blir färdigt samma dag.

Med kol på.

Peket var tidigare fäst med skruv mot stöttan. Löste det med ett par remsor väv i stället.

Passade även på att limma dit en ny vattenavrinningspip samtidigt.

Jahapp, det var det jag hann med i helgen. Arbetet fortsätter på kvällar i veckan!

Adjöken!



  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post307

Ringspant

fix å trixPosted by Mikael Vesala Thu, February 13, 2014 19:45:42

Arbetet fortskrider. I veckan byggde jag upp laminatet på utsidan rufftaket och ringspantet.

Även här använder jag Airex som distansmaterial. filar till en kloss så att den passar och limmar fast den. När det härdat så slipas utsidan till önskad form och sen är det bara att spackla upp en hålkärlsfog och laminera.

Borde ha slipat ner avslutet lite mer samt passat till vävarna lite bättre i fallande storlek så hade skarven synts mindre, men men....

Rufftaket under härdning. Nästa steg blir at slipa ner och spackla.

Men nu ska jag ut på en löprunda.

Gokväll!



  • Comments(1)//www.cheetah30.se/#post303

laminera rufftak

fix å trixPosted by Mikael Vesala Sun, February 09, 2014 23:41:44

Mässan tog ju löragen, så det blev måttliga framsteg på båten i helgen. Limmade fast distansmaterial i fredags och slipat det under dagen. Klantigt nog så hade jag inte koll på hur mycket Epoxy jag hade kvar, så det räckte bara till att laminera kolväv i rufftaket, sen fick det bli gonatt för idag...

Använder Airix från NM-epoxy till detta, de är styva och lätta att limma dit.

tre lager 200g väv bedömde jag bli tillräckligt på insidan. återstår sedan att bygga upp spantet.

Har blivit lite bättre på att maskera och skydda runt arbetsstället än tidigare. Hur försiktig man än är så blir det nästan alltid dropp och kladd där man inte vill ha det... Bara att fortsätta och laminera när jag fått ny epoxy.

Gonatt!



  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post302

såga lite till...

fix å trixPosted by Mikael Vesala Tue, February 04, 2014 23:33:44

Att tillerka dom där kojskivorna var perfekt som startobjekt tydligen, för nu är inspirationen på topp!

Gick lös lite till med tigersågen idag och skruvade dessutom bort den gamla ärjade maststöttan i aluminium för byte till något starkare. Den har jag blivit varnad är en svag punkt på cheetah. Kim Rimkus, en cheetah seglare i USA berättade att de tre första seriebåtarna byggdes med en något underdimensionerad maststötta. En sån gav vika under en tuff undanvindsrepa varpå masten föll och halva rufftaket försvann, den båten blev aldrig sig lik igen... Min båt har Nr 3 i skrovnummer ....

Bäst att såga på innan man ångrar sig.

sådär ja, ingen återvändo!

Mätte lite på laminattjockleken och ytterlaminatet var ca 4 mm i glasfiber, och på insidan distansmaterialet ca, 1,3 mm. Trodde inte att det var så tjocka laminat, men det kan väl delvis förklara varför båten väger 1350kg.

Nästa steg blir att passa till distansmaterial till gluggen.



  • Comments(2)//www.cheetah30.se/#post300

Grejar lite bara...

fix å trixPosted by Mikael Vesala Sun, February 02, 2014 23:40:52

Upprymd och glad över resultatet på kojbottnarna satte jag sågen i költrumman och sågade bort den innan jag han å börja grubbla över det nödvändiga i det allt för mycket.

Eftersom jag redan har byggt bort möjligheten att veva upp kölen, så är ju költrumman överflödig. Och utan den blir montering/demontering av kölen enklare. Dessutom så blir ju båten trevligare och rymligare invändigt, vilket är välkommet på semestern inte minst.

Sådags att ångra sig nu ... Blir lite bättre plats i båten nu!

Blev en liten hög med plast och alulister utöver trumman själva trumman som kunde plockas bort.

Blir en del pyssel med att lägga igen hålet i taket snyggt, och sen måste jag laminera på en sarg till ett lock till trummans nedre del. Kul!

.



  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post299

Nya kojbottnar

fix å trixPosted by Mikael Vesala Sun, February 02, 2014 23:08:06

Efter en kopp kaffe och macka i morse vår det dags att öppna bagen och se resultatet av gårdagens laminering.

avrivningsväven lossade fint.

Trodde inte att biaxväven skulle forma sig så fint över kanten, så jag lade ingen möda alls på att putsa av distansmaterealet vilket jag ångrade. Ska jag givetvis göra på de återstående två skivorna.

Ytan blev bättre än jag vågat hoppas på..

Syns dåligt, men det är en del porer mellan fibrerna på sina ställen.

Så här blev resultatet! Bara att fortsätta och tillverka två till.

.



  • Comments(7)//www.cheetah30.se/#post298

Nya kojbottnar

fix å trixPosted by Mikael Vesala Sat, February 01, 2014 19:53:59

Första semestern med Cheetah insåg jag rätt snart att hängkojerna i förpiken var t.o.m. med mina högst modesta krav på bekvämlighet, helt enkelt bedrövliga att sova i.

Till andra sommaren fixade jag en mängd förstärkningar i båten, och några förstärkningar fick dubbel funktion i det att de gav stöd åt nya kojbottnar i plywood. De ha funkat kanon men väger såklart en del. Närmare bestämt 14kg. Inte kul. Så nu är det dags att snickra ihop nåt käckare...

Tre skivor plyfa. totalt 14 kg..

Åkte till lokala glasmästarn och skaffade en 4mm glasskiva att laminera på. Hoppas på så vis få till lite ytfinish.

Det mot glaset ska ju bli uppåt när det är klart, så jag börjar med en 200gr twillväv för utseendets skull.

Sedan en 400g två-axiell väv, 8mm distanstaterial 80-hårdhet, och sist en 400g väv till.

avrivningsväv.

en plastfilm med hål och nån struktur på . Fick rådet att ta bort strukturen, men jag har alltid haft svårt för att göra som jag blir tillsagd.. så den fick sitta kvar. Lär väl märka hur det blir...

På med bagen!

och ett litet lock och en värmefläkt.

Att ha snits på grejerna är viktigt och denna installation håller samma standard som allt i min lilla Pettson&Findus-verkstad. Vaccumpumpen från Jula trycker ur sig en hel del oljedimma, så min gamla rosa partyskjorta fick till slut en ny uppgift...

Ska bli spännande att se resultatet i morgon. !

.

.

.

.



  • Comments(4)//www.cheetah30.se/#post297

Ny kick med mera...

fix å trixPosted by Mikael Vesala Sun, May 05, 2013 22:40:54

.

Man läser på bloggarna att fler och fler båtar plumsar i och vissa har redan börjat segla. För egen del håller jag hårt på traditioner och är sen som vanligt.. Så här ser statusen ut för cheetah så här långt i vårmecket.

Nytt block till nya kicken!

Det har ju klagats med rätta på kicken ombord, och i år kom jag till skott och bytte ut den odugliga orginallösningen som går genom hela båten och kommer upp i sittbrunnen.

Valde en lösning jag hittade på Harken, som går ner på rufftaket till var sida om vinscharna. Var lite besvärligt att hitta en plats för kindblocket, men med en längre skruv så gick det att montera det på det befintliga kindblocket till stor och fockfallet.

Råttan hamnade förstås ut över radien på rufftaket, så det fick bli en liten klack av spackel, samt sedvanlig urgröpning av distansmatreal och fyllning med epoxy .

Provmontering av råtta innan lackering.

Mastfoten fick sig en klack av glasfiber och epoxy för att korrigera ett vinkelfel. Vet inte hur kritiskt det var egentligen, men det känns definitivt bättre om hela foten har kontakt med masten jämnfört med som tidigare, bara i bakkant.

Ingen vidare bild för att visa vinkeln på, men den är ca 3 mm högre i framkant nu.

Sen har jag satsat på Harkens "autoratchet" block till genakerskotet. Det funkar ju fint på Melges 24, så det borde ju funka fint här med. Det gamla Bartonblocket ska givetvis bort..

Han även med att börja montera den nya Raymarine Autopiloten. Byggde upp en liten bulle av glasfiberförstärkt epoxyspackel där mässinghylsan ska sitta. Billigt o starkt.

Lackering av spridare.

Skyddsombud och liknande ombedes blunda för den eleganta balansakten här...

Sussie tog det andra paret!

Vågar fortfarande inte haspla ur mig något sjösättningsdatum, men det är ju kortvecka på gång så det närmar sig...

  • Comments(7)//www.cheetah30.se/#post279

Bottenmålning

fix å trixPosted by Mikael Vesala Thu, April 11, 2013 15:47:48

I början av veckan sprutade jag första skicktet färg. Tyvärr upptäckte jag krackeleringar och områden där färgen flagnade av. Suck... Bara att bita ihop och slipa bort de områden som inte blev bra och måla om... I dag torsdag sprutades andra skicktet och nu ser allt bra ut. Lägger tredje och sista skicktet i morgon och sedan ska färgen få hårdna över helgen innan slipningen till perfekt finish tar vid.

Jotun rekommenderar att man lägger deras primer som grund om man ska måla VK-racing på gammal bottenfärg vilket jag inte gjorde.... så jag får väl skylla mig själv..

.

Glädjer mig ofta åt de två kättingvincharna som möjliggjör lyft och rotering av båten i garaget...sparar ryggen enormt.

  • Comments(1)//www.cheetah30.se/#post274
Next »