Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

Styrfena på trucken?

Nytt roder!Posted by Mikael Vesala Fri, April 26, 2013 20:14:45

Min gamla byggarebob-truck är så rysligt glapp i styrninga så ja tänkte att e´fena kanske kunde göra gott...

Närå, riktigt så galen har han inte blitt än.. Men det var ju så fint fredagsväder, så det tom gick att stå ute och spruta sista lagret slipgrund....

Dristar mig till att påstå mig vara nöjd med "gångjärnen" på rodret. Blev såå mycket smäckrare än ett par klunsiga rostfria beslag.

I morgon lördag blir det lackering av roder och montering av autopilot mm.

Gokväll!

  • Comments(1)//www.cheetah30.se/#post278

Roderbeslag

Nytt roder!Posted by Mikael Vesala Tue, April 23, 2013 23:17:29

.Så va det dags att dra igång svarven igen. Måste säga att det är så avkopplande och trivsamt de gångerna man kan gå i verkstan utan stress och krav om lönsamhet och knåpa ihop lite jox till båten i den takt det tar.

. Här tex är det nya sprintar till rodret som tar form.

De gamla beslagen som satt på båten har hängt med i många tusen distans och var ovala och glappa. Svarvade till 15mm långa hylsor som jag svetsade fast i beslagen så var det löst.

När beslagen ändå var lösa så passade jag på att utföra ett litet hållfasthetsprov ;-)

Bultade helt enkelt fast rodret på en gammal värmepanna som fick agera testgigg, ett garanterat oväntat uppdrag för en uttjänt oljepanna...

Klev upp på rodret och backade längre och längre ut.... Tänk om det bara small av, va snopet skulle inte det bli...??

En lättad Micke...

80kg på bladet ! sviktar oväntat lite faktiskt.

Fan, bladet är 28 mm tjockt vid gånggärnet, och jag stod 140cmfrån gånggärnet. Måtte bli rätt fantastiska draglaster på fibrerna där uppe.

Gokväll på er, nu e det natten!

  • Comments(2)//www.cheetah30.se/#post277

gång(järn)?

Nytt roder!Posted by Mikael Vesala Tue, April 23, 2013 22:09:52

Här ska lagret till sprinten sitta.

Beslagen från det gamla rodret passade inte på nya rodret så de behövde ju nytillverkas. Tänkte ut flera olika beslag, och jag jag hade faktiskt köpt hem en del rostfritt för tillverkníngen, men alla skisserna hamnade till slut i papperskorgen, det blev inte bra...

Anledningen är att jag inte ville använda hela bladet så som på Kracer30:n, tyckte det blev lite överdimensionerat för min båt. Lösningen blev att korta ner den fyrkantiga delen som är tänkt att vara ovan vattnet och montera det lite högre upp. Problemet är att nedre beslaget då hamnar en bit ner på profilen, och det är inte lätt att smida till ett beslag som passar där.

Efter lite klurande kom jag på ett sätt att bygga gång(järnen) i kolfiber istället. Då slapp jag ju dessutom att borra hål i genom det tunna bladet och därmed undveks en given brottanvisning. Det är ju viktigt att få kolfibrerna att ligga i dragriktningen och det går ju inte med väv. Då hade det ju bara blivit fibrer runt på utsidan. Lösningen blev kolfibertråd på rulle.

.För att kunna lägga trådarna i små öglor behövdes någon form av fixtur, och med hjälp av rör i olika dimensioner och gummibrickor mm så

fick jag till den här lösningen .

Paketet tejpades på plats med distanser av en packe omröringspinnar..

Svarvade spår i hylsorna så att de inte kan ramla ur laminatet..

100m kolsnöre ! brottlast ca 430 kg om jag har fattat rätt. använde ca 70-80 öglor runt bussningen... själva fibrerna håller för runt 30 ton grovt räknat, känns ju som en hygglig marginal.....

.Klipte till ca 70-80 stumpar om ca 40 cm och lade en ögla från ena hållet och en från andra hållet. penslade med epoxy efter varje varv.

Nedre fästet klart.

Här syns tydligt hur öglorna går från två håll. Mellanrummet mellan trådarna fylldes senare med epoxi och kolfiberklipp för att omöjligöra att tryckande laster knäcker fibrerna.

Varvade sedan ett antal lager biaxväv och triaxväv utanpå allt. Nu är strukturen klar, återstår att få lite snits på det hela med.

  • Comments(1)//www.cheetah30.se/#post276

Hoplimmning!

Nytt roder!Posted by Mikael Vesala Fri, March 29, 2013 20:40:57

Arbetet med rodret fortskrider på lediga stunder.

Sen sist har jag slipat fram delningen på halvorna, limmat i distansmatreal och sugit ner det med vakum.

I torsdags kväll limmades halvorna ihop med hjälp av vakum, och nu ser det tom ut som ett roder. Dock återstår att få på roderbeslag och rorkult.

Tillpassning av distansmatreal. Mina skivor var alldeles för tjocka men man tager vad man haver...

Hade inget färdigrutat distansmatreal, så det blev till att improvisera. Tog en vinkelslip med kapskiva och skar spår i skivorna så att det blev möjligt att forma eter konturen på halvorna.

Blanda till epoxy med filler 51 som lim och på med distansmatrealet och in i påsen, starta pumpen, och vänta.

Båda halvorna fick plats i en bag. Efter 12 timmar släppte jag på vakumet och till min förfäran så hade inte epxyn härdat! Använde NM- 664 infusion som lim och härdningen hade inte startat trots 20 graders värme i verkstaden. Höjde till max, men värmen steg inte till mer än 23 grader i min gamla tegelbyggnad, så jag fick komplettera med en liten byggfläkt hängande direkt ovanför halvorna som värmde till 30-40 grader i matrealet- då startade härdningen.

.Något dygn senare sågades överskottsmatrealet bort.

Rotoslipen fick ta det sista innan det var dags för ihoplimmning. En smet av NM-664 och filler ströks på i ett ganska tunt skikt, halvorna sammanfogades och lades i bag och försågs med vakum. Denna gång maxade jag värmen derekt, och då tog härdningen bättre.

Så här ser resultatet ut. Jag är 1,76 lång (eller kort hur man nu ser det ..) så och rodret kommer att sticka ca 1,60 monterat på båten. Gjorde det lite kortare än vad formen var, eftersom jag ville ha lite mindre djupgående än det var designat för.

Nu återstår några remsor runt framkanten som förstärkning innan finslipning av profilen tar vid!

Glad påsk på er!

  • Comments(6)//www.cheetah30.se/#post273

Injicering

Nytt roder!Posted by Mikael Vesala Sun, March 10, 2013 11:19:35

Injiseringen ser ut att ha gått bra så långt. På ca 40 minuter har epoxyn vätt all synlig fiber i formen. Använde två inloppskanaler, och jag öppnade den kanalen som låg över det tjockaste laminatet först, och när epoxyn vätt in under delar av andra kanalen så öppnade jag den med.

Fungerade så här långt bra och kortade ner injiceringstiden en hel del.

Öppnade vänsterkanalen först för att undvika låsa in en stor luftblåsa i mitten.

Så här långt har epxyn kommit på en kvart, men sedan saktar det in mer och mer.

efter en halvtimme nådde flytfronten in under andra kanalen på flera ställen och då öppnades andra kanalen.

1 cm på 18 minuter i detta stadiet. men spridningen i tid är långt ifrån linjär som sagt. Nästa cm går ännu långsammare.

Därför är jag glad att jag lade två kanaler. 10 cm mellan kanalerna verkar ett bra avstånd.

En inlopps slang för epoxi. T-nippel fäst och tätad med kitt.

Nu ska det härda i rumstemeratur i några dygn innan det är dags att forma ur.

God söndag på er!

  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post270

Påsen färdig

Nytt roder!Posted by Mikael Vesala Sat, March 09, 2013 16:10:33

Lördagsnöjet denna helgen blir att vacuminjicera.

I fredags fick jag paketet med ingjutningskanal, så idag meckade jag färdigt bagen till roderformarna, och om allt går väl så är de två halvorna färdiga i morgon.

Använder två kanaler per form, så är förhoppningen att epoxyn når ut lite snabbare ut i alla hörn. Men som vanligt får man vara beredd på nåt oväntat. Undra vad denna gång...Ska försöka injicera båda formarna på en gång. Går det bra så spar man ju tid, men strular det så blir det dubbelt jäktigt eller i värsta fall blir allt skrot.

God helg på er!

  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post268

kolfiber kolfiber..

Nytt roder!Posted by Mikael Vesala Sun, March 03, 2013 23:02:09

Blev en söndag till i verkstan. I bästa vårväder...

Inge bra att kolla in på Facebook under eftermiddagen, verkar som varenda jäkel har varit ute och njutit av det goa vårvädret. Det har grillats,promenerats, solats, och fikats.. Ibland förbannar jag det faktum att jag är funtad som jag är... Själv har jag klippt till kolfiberväv till rodret och lyssnat på radio. känner mig som en eremit...

Men det kommer en sommar och då är båten i sjön med det nya rodret, och då är det min tur att njuta! Och jag vet att jag hade grämt mig som tusan över att jag inte fixade rodret.

Börjar med en tunn glasväv, sen varvas Biax 420gr med 2 lager UD 600gr.

Först fem lager i hela formen, sen kortare och kortare för varje lager, och till sisst som en "balk" upp till delningscentrum där påkänningen är som störst.

Efter att ha fått reda på lite olika laminattjocklekar på andra roder, så framstår detta som rena pansarrodret. Skulle troligen hålla som köl med blybulb på en mindre båt...

Men jag tar gjärna några kilo extra här. Att bryta av rodret under en kappsegling är aldrig snabbt, och det kan ju lätt bli otrevligt utan roder på fel ställe.

Appråpå det, kom å tänka på en episod med roderhaveri!

Seglade av rodret på en Skippi 650 under Bohusmalmön runt för ett antal år sedan, precis utanför malmöbrotten i 14 m/s i medelvind. Som tur var hade jag snurran på aktern och kunde motorisera oss fria från de brytande bränningarna, Onödigt spännande.....

Det var ett riktigt skitroder. Tunnt, glasfiber, limmat av två halvor utan kärna. Det knippade sig under understa beslaget. Sedan delade det sig och gick av åt var sitt håll och sjönk...

En lotsbåt var hyggliga och drog oss till Lilla kornö. Besättningen tog sig i land och jag stannade kvar och byggde ett nödroder av lite fasadplank och annan bröte jag hittade vid en husrenovering. Seglade sedan första veckan av den semestern med delar av ett hus i aktern...

Nåväl, tillbaka till roderbygget. I morron får det bli en tur till Jula och inhandla en vacumpump, å lite annat smått å gott. Sen får vi se vilken dag det blir injicering.

Ha det gott alla vårflanörer! smiley

  • Comments(0)//www.cheetah30.se/#post266

Nytt roder!

Nytt roder!Posted by Mikael Vesala Tue, February 19, 2013 00:32:09

Tja!

Så var det dags igen! Har haft min sedvanliga timeout från seglingens värld. Det är skönt och helt nödvändigt för att ladda om inför en ny säsong. Fast lite seglingsrelaterat har det blivit emellanåt. Vi var i Gustavsberg hörde föreläsningarna där och tittade på Campus 7,4 och Diva 24. Fin liten båt som delar samma skrov, men som med två olika överbyggnader vänder sig till två olika kundkategorier.

När vi ändå var i storstan så passade vi på att hälsa på Ulf Brännström och hans projekt med ombyggnation av Pacer 27:an. Glappköl är som kantingkeel fast tvärt om och inte roligt. Ulf hade gått lös ordentligt med sågen och vi får hoppas på tidigt vår i storstan så han hinner klart. Fast med den glöd och energi som ulf har så ska det nog gå vägen.

Efter mässan hängde vi med hem till Erik Björk. Erik lärde jag känna under Skippi-tiden, och vi har hållt kontakten sedan dess. Han jobbat med utvecklingen av campus 7,4 och diva 24:an, och det är alltid intressant att höra om hur det går till bakom kulisserna.

Nåväl. Rodret ja...

Har ju stört mig lite på det där rodret på cheetah. Har ju märkt vissa tendenser till märklig vågbildning i vissa lägre farter 2-4 knop samt kraftig ventilering i riktigt höga farter 12-18 knop. Vågbildningen i lågfart är väl inget stort problem, men kan jag få bort den så minskar ju motståndet... Däremot så är högfarts ventileringen värre. Det är jäkligt störande att veta att rodret utanförvarning kan tappa verkan pga luft sugs ner på sidorna av rodret.

Ville gjärna bygga ett nytt roder och började fundera på formtillverkning mm , men jag kom inte så långt förrän jag fick reda på att Anders Hansen hade formar till sin Kracer 30.. Det visade sig att storleken låg i rätt härad, och profilen var helt i linje med vad jag var ute efter. Dessutom hade han haft samma problem som jag med ventilering, och designat ett roder som skulle eliminera det problemet. En smäcker profil (63-012) samt en ovanlig fördelning av roderytan, där kordan är störst hallvvägs ner mot spetsen och som är väldigt smäcker vid vattenytan borde lösa problemet. Trots att bladet är mer än 25 cm längre så är det bara 89cm2 större i yta. Detta kompenserar jag med att fästa det lite högre på akterspegeln bara, så blir den våta ytan samma, men med lägre motstånd genom vattnet .

Ovan: Överst i bild syns det ovanliga med detta rodret, nämligen att kordan inte är störst vid vattenytan, utan mitt på bladet.

Det ger ju fina egenskaper, men ställer stora krav på konstuktionen, eftersom det blir enorma laster på bladet vid undre roderfästet. Mycket enkelriktad kolfiber samt vacuminjicering så ska det hålla.

I skrivande stund är formarna släppmedelsbehande och klara. Nu väntar tilllippning av väv och UD i alla lager och riktningar .

Skönt att komma igång igen!

  • Comments(1)//www.cheetah30.se/#post264