Cheetah30

Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

Onsdagssegling!!

Inlägg av Tom GustavssenPosted by Tom Gustavsen Wed, September 07, 2011 22:36:35

Med OMX index på över 3,5 är det en glad norrman som åker till Rödön. Väl framme står Krister redo för att gasta Cheetah till höga farter. SMHI har lovat betydliga vindar inför dagens segling. Väl ombord är Stefan Pavia, Tommy och Micke laddade för en dag på fjorden.

Efter lite testande kommer vi fram till att det får bli rev i storen. Kryssfarten ökar med några tiondelar när vi hittar rätt segelstorlek. Efter en provhissning är det snabbt dags för start. Ja, sanningen är att vi är liiiite sena till starten. (minus 15 s)Hinner tyvärr inte fram till bojen innan skottet går. Bra med båtar på linjen och lite trångt vid lovartsbojen. Det ser ut som vi kan sträcka på insidan av ön, men snart måste Micke falla lite och för att inte gå på grund väljer vi att slå. (minus 25s)

På utsidan ligger det bra med vind fast det känns som om det är lite oroligt i båten. Snart får vi ta ett panikslag för en båt som har snikit sig in på oss i le. (minus 30s)

När vi rundar brobojen är redan Hp förbi oss. Vi hissar den stora gennakern och drömmer om hård vind. Tyvärr läser vi vinden fel. Av gammal tradition går vi vänstersidan ned mot hamnen. Här är det ofta bra vind, men i dag var det gynnsamt att ta högersidan. När vi inser fadäsen har avståndet ökat till Andreas. (minus 30s) Avståndet till gennakern blir annorlunda när vi av misstag släpper peket….(minus 15s) Efter Snart ökar vinden och cheetahn skjuter fart. I en gipp går det galet och båten broachar. (minus 40s)

Nedplockningen går bättre än förväntad. Vi plockar ned i lovart för att ha seglet klart till babords hissning. Tyvärr är det 35 meter kvar till rundning. (minus 10s)På vägen upp till målpassering seglar vi bra. Nu har tydligen lugnet lagt sig i båten och vi tar på båtarna runt oss.

Denna gång tar vi raka spåret på insidan av öa och följer HP. Vi känner av vi har bra fart och väljer att hålla oss inne mot land. Det är mer tryck ute på fjorden och gissningsvis förlorar vi något på att vi hamnar lite för långt in mot land. (minus15.)

Snart närmar vi oss Sunningesidan och vi slår för att lägga upp märket. Rätt så snabbt inser vi att vi var för heta på gröten och får ta två extraslag. (minus 40s)

Gennaker resan ned blir rätt så ok. Ja, förutom någon norsk idiot som håller för hårt i skotet i gippen. Resultatet blir en köl beskådning.

Vi ser HP gå raka vägen mot märket och vi följer i deras spår. Micke bedömmer snart att vi går för platt och vill gippa in mot Bodele. Vi gör detta och får en brant bog för att lägga upp den gröna bojen i Uddevallas inlopp. (minus 20s) (Troligen olika uppfatningar ombord om detta)

Under den första undanvinden har vi plockat bort revet och nu kör vi med fulla segel. HP har också fullt ställ i den byiga vinden. Ute vid bron ser vi ett oväder på väg in. Dom orangea får vinden först och har mer än nog med att närma sig mållinjen. I efterhand hade vi här möjlighet att ta ett snabbt rev, men tyvärr gjorde vi inte det. Troligen hade vi plockat en hel del på HP vid att göra detta. (minus 50s)

När vinden träffar oss känner vi dens styrka. Gissningsvis har vi 12 m/s med mer i topparna. Vesala är tydligen sugen på lite fart och beordrar hissning efter målpassering. Någon stans finns det tydligen en gräns för när cheethan lyfts upp i plan. Vid 12 meter har vi passerat denna för länge sen. Byfjordens bruna vatten forsar runt båten när vi skjuter fart genom vattnet. Med handskotning får det bli att hålla så hårt man kan. Faller gennakern ihop faller Micke för att fylla igen. Synd att vi inte fick denna vinden i tävlingen…..

Peter Szamer gick bort och vann tävlingen före HP och H-båt. Med så tydliga misstag som vi enda gjorde är det bara att bita i det sura äpplet och koma tillbaka!

Vid hemkomst välkommas man av budskapet om Stefan Livs tragiska bortgång. Sveriges hockey målvakt är omkommen i en flygstort.

Livet är tydligen en gåva! Vi får njuta av varje dag vi får! Även regel diskussionerna i kubbhuset!!

Tackar Cheetah gänget Tommy Andersson, Christer Jansson, Stefan Pavia, Micke Vesala och Tom