Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

Torpedjobb...

HomePosted by Mikael Vesala Tue, April 17, 2012 00:25:42

Fredag kväll var det dags för mera verkstadsjobb. Mats Karlsson på Uddevalla precisionsindustri ( http://www.upi.se/ ) tog sig an att fräsa urtaget i bulben som kölbladet ska monteras i. Bly var visserligen ett ovanligt material att fräsa i , men det vållade inga bekymmer alls, och att fräsa en ficka med formen av an vingprofil var inga problem det heller, och det är kanske inte så konstigt när dom har gott om jobb till krävande kunder inom flygindustrin mm.

jaja, ta ett kort då... Mats Karlsson i färd med att ta ut noll-punkten för fräsningen.

Jag hade ju inte tillgång till någon Cad-cam ritning eller färdigt program för den profilen jag ville ha på fickan, men det löste Mats &Co till min stora lättnad i alla fall.

Modellflygfantaster världen över är helt makalösa på att lägga upp all möjlig info om olika vingprofiler, och det finns väldig mängd ritningar och x-y koordinater på dessa fritt tillgängligt för alla intresserade.

Här ovan syns Eppler E836 hydrofoil ritad. I länken nedan i sifferform.

http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/coord/e836.dat

Dessa koordinater ger en profil som är 1mm lång, så man får multiplicera alla koordinater med ett tal så att profilen blir så stor som man vill. Sedan matas siffrorna in i en dator som i sin tur gör ett program som fräsmaskinen kan förstå och utföra bearbetningen. Lätt som en plätt va?... smiley

Fräsen bearbetar sig ner 5mm i taget, ner till ett djup av 65mm. Fickan blir dessutom svagt konisk så att den följer bladets konicitet för bästa passform. Hoppas jag...

Nästan klart, två 18mm hål rakt igenom till kölbultarna återstår.

Stort tack till er på Uddevalla Precisionsindustri att ni ville ta detta jobbet!

  • Comments(13)//www.cheetah30.se/#post218