Cheetah30

Sölvroret fyn 23-25 sept

Robline Skagen race

KappseglingPosted by Mikael Vesala Wed, September 05, 2012 11:00:52

Fy fan vilken undanvindsrepa det blev från skagen!!

Hade inte min Garmin map 526 ballat ur och tappat satelitmottagningen så hade vi troligen kunnat avverka sträckan skagens rev-Stora Oset på 2,5 timme. Nu fick vi ta ner, och gå med focken söderut eftersom vi trodde att vi kanat norrut. Först när vi hade Pölsan midskepps BB insåg jag att vi gått FÖR långt söderut... När vi satte igen fick vi gippa oss norrut till Oset och runda.... Skit, där missade vi världens rekordchans, pga av en krånglande GPS-jävel...

Men vi seglade på 2tim och 50 minuter, inte illa det heller.....

Roger Ahlkvist håller skepparmöte utanför GKSS.

Men det började i lugnare förhållande. Fick till starten riktigt bra för en gångs skull och kom iväg som andra båt i fri vind dessutom ( kändes jätteovant smiley). Vinden stod sig inte längre än till hundeskär, sen dojade det ur och vi gled fram i sakta mak

Foto: Niklas Strandberg. Kolla vad retligt vinden ligger utom räckhåll för oss medans det drar fint för båtarna 50 meter upp.... Aero som krokade ihop med en annan båt i starten har här fått upp farten och gått om oss när vi fastnade ute i farleden. Vi passade på att byta till lilla gula i bleket och efter måvholsskären blev det för brant för Aero att köra spinnare, men vi fixade det och ångade på i 8 knop och gick om, fast det varade bara till grötö och när vi fick ta ner drog dom snart förbi igen...

Vi glider förbi Aero som får det i brantaste laget..

Hönö-färjan ...

Äntligen ute på havet! (Notera båten framför, det är en Dehler33:a med svart genaker)

2-3 m/s, brant som tusan, men vi gör över 7 knop! Vi satsade allt på att vinden skulle vrida med på slutet enl DMI:s prognosen, och går en rejäl underbåge.

Gunnar Ödman och Roger Ahlkvist räknade ut oss här, men vi hängde med hela vägen till skagen och de var inte lite häpna när vridet slog in och vi sånär prickade hamninloppet bara minuter efter AERO och Gunnar i Luffe 4004:an . Det var inte lätt, men med hårt skotad genaker och genom att höjda i byarna precis som med en genua så lyckades det.

Dehler 33:an växer..

Och passeras...

Underbara timmar går och det finns tid att avhandla allehanda funderingar...

Själv myser jag åt att vi hänger på 40-fotare med vår lilla båt....

Målgång i skagen!

Vi som seglade Cheetah:n. Leino, Sussie, och Annelie. Kaptén fotar...

Bortförklaringar och grundlösa påhopp ombord på Aero...

Cheetah30 har numera allt en kvinna kan önska smiley.. dra nu inga förhastade slutsatser, Sussie har anammat cheetah-livet fort och är en duktig fockskotare och fördäckare vid sättning och har koll på detaljer på ett sätt som jag inte har.

Förresten har jag aldrig kappseglat Cheetah med så mycket semesterprylar någonsin förr, Tunga plywoodskivor med dynor i förpiken, semesterväskor, kylbag, alla säkerhetsprylar besticklådor, mm. men det gick det med. Och det gick bra att sova fyra pers i båten med, men med hängivna seglare är det sällan bekymmer !

Roger försöker samla pratglada seglare för prisutdelning för ditresan.

En öl i näven var populärt... enkelt och gemytligt uppsluppen stämmning...

Foto: Niklas Strandberg. Gunnar ödman i högform! ( Fan va snygg du är..smiley )

Så här glad blir man när man vinner.. Det här var roligt!!

Förstapris var ett par svarta säkerhetslinor från Robline. Gott att kunna byta ut mina gamla luggslitna linor mot nya som dessutom färgmatchar annat på båten. Tack så mycket för det !

När priserna började sina blev roger av med skorna!

Frammåt kvällen blev det cykelutflykt till gamla Skagen för lite turistande.

Riktigt gött det här!

Hemfärden skulle bli häftig, det visste vi!

Satte mellangenakern på 75m2, och plöjde genom startfältet. Tänkte först köra en underbåge igen, men ganska snart stod det klart att överfarten skulle gå så snabbt att vi skulle hinna över innan något ev vrid skulle komma. Så när vi seglat ifrån de andra med någon distans tog vi ner och körde fock upp till rumbline igen.

Satte lilla gula på 50m2 och tog så mycket höjd vi kunde.

Å jisses vad det gick! har aldrig sett sådana mängder vatten spruta över däck, I byarna axade båten så att det var helt overkligt. Låg stadigt runt 15 knop och låånga perioder i 18 knop.

Plötsligt säger Sussie att det är nåt fel på GPS:en och när vi tittar närmare så står det No GPS signal... eller nått..

Jahaja.... 15-18 knop rätt mot bohuskusten utan att veta var vi är .. UNDREBART! not..

Men va fan, än än så länge går det bra sa han som föll från tionde våningen och passerade 5:e....

Så vi körde på och tog den höjden vi kunde. Fick den ena upplevelsen häftigare än den andra... detta är ta mig tusan det bästa jag har varit med om i seglingsväg.

När vi kom så nära att vi kunde urskilja lite kummel och öar i diset så tog vi ner och gick söderut med focken för att inte behöva kryssa om vi tog fel på var vi var. Passade på att ösa båten, ca 50L hade forsat in genom ruffluckan...

Nu blev det tydligt hur mycket man har tappat i pappersnavigering pga att man litar så på GPS:en nuför tiden. Jag får då bara erkänna att jag inte visste hur varken Pölsan eller oset ser ut eller siluetten av Knippla heller för den delen. Det spelar vanligen ingen roll när man har GPS:en som vägvisare. Men nu blev det avgörande.

När jag blev säker på navet så var vi för långt söder ut, men inte närmare land än att vi kunde sätta genaker igen och gippa oss norrut till Oset och runda. Körde åter igen några rusningar in mot knippla i 15-16 knop innan det var dags att ta ner och gå med fock.

Nu hade Aero kommit innom synhåll igen, så det var uppenbart at vi förlorat mycket på vårt irrande utan GPS:en.

När vi gick i mål i Lilla kalvsund såg vi Aero uppe vid Knippla, och det är bara att hoppas att det räcker till seger, men det är osäkert eftersom varje båt startar när den vill inom ett tidsfönster så kan ju någon båt självklart ha seglat bättre än oss, så vi får se om det blev etappseger eller inte. Men Totalen verkar vi ha lagt beslag på eftersom vi var första båt hem och vann ditseglingen.

Äntligen.... phu...

Vilken helg!!

Tack alla goa männinskor för i helgen, ingen nämnd och ingen glömd!

Och tack SS fram som arrade, Mackan vid målgång var superb