Cheetah30

Sölvroret fyn 23-25 sept

Lite slösegling..

HelgturPosted by Mikael Vesala Thu, June 13, 2013 22:31:37

I förra veckan var det ju nationaldagsledigt, och vi passade på att få lite längre sammanhängande helgtur och kastade loss redan på onsdag och fick fyra soliga dagar i båten.

Inför långhelgen hade jag närt planer om lite längre seglingar, men Sussie tyckte jag behövde träna på att ta det lugnt, sola och bara vara... Hmm ok då, man kan ju försöka i alla fall!

Fast på onsdag kom vi inte långt. Hälsö i Stigfjorden fick räcka, men där finns en bra plats där vi kan ligga längs berget och få go nattro även om det blåser sydlig vind rakt in i viken.

Efter en go sovmorgon fortsatte vi ut genom Stigfjorden och stannade till i Mollösund för lite bensin (Dom har faktiskt Aspen miljöbensin!) och macka.

Fortsatte upp förbi Gullholmen, och vi hade egentligen pratat om att ta oss till Lilla Kornö, men vi skulle ju ta det lugnt så Vasholmarna utanför Islandsberg fick bli natthamn.

Där klantade vi oss och helgens grundstötning var ett faktum. Nästan framme där vi tänkte lägga till går vi för nära på vänstersidan i sundet , och plötsligt hoppade vi till och det tog stopp. Farten var låg, men det går kårar i ryggmärgen ändå... usch..

Hade fått med oss en hamnguide för Bohuslän och vi stog och stirrade i den båda två..., ingen hade koll på lod eller plotter! Så bra var det med den guiden... har fått en viss aversion till den där hamnguiden efter detta...

Grannarna i HR 34:an bjöd vi på gratis underhållning med vår klantiga entré..

Efter lite grillat och vin lade sig obehaget av fadäsen och vi njöt av riktigt hygglig värme i solen.

Även fredagen inleddes med kunglig sovmorgon, och först vid halv två satte vi segel och gav oss vidare. Jag var nu en smula rastlös och för att stilla något lite av det så styrde vi rakt utomskärs mot smögen. I början av mitt seglande så styrde jag utomskärs så ofta jag kunde, och det är fortfarande lika gött att gjöra det, det är något speciellt med ett öppet hav.

Det fanns önskemål om lite shopping i Smögen och det kunde ju gå för sig. För egen del hägrade lite mat och en öl på bryggan. Typiskt nog blev det bara jag som shoppade... Fick mig ett par shorts från sailracing med gortex i , Perfekt för vackertväder kappsegling så man slipper få blöta kallingar när man sitter på kanten.

Långö utanför Fisketången, ytterligare en favorit där man kan ligga långsides mot berget.

Fredagskvällen var i kyligaste laget och det blev till att grilla rätt bra påpaltad...

Lördagen blev varmare och ett tag fanns det planer på att sträcka upp till Grebbestad, men dagen gick och vi blev kvar en natt till...

på väg mot Lysekil.

På söndag hade vi stämt träff med Zanda och Björn Sandell för en träningsrunda.

Jäkligt gott att köra några vändor kryss-läns på fjorden i det fina vädret, det skadar aldrig!

Björn: Ska ni stå där hela dan eller?? smiley

Efter någon timmes snurrande på fjorden fick det vara bra för denna helgen och vi låter båten ligga kvar i Lysekil i väntan på Lysekils race nu på lördag 15/6.