Cheetah30

Sölvroret fyn 23-25 sept

St. Oset race -15

KappseglingPosted by Mikael Vesala Tue, May 12, 2015 01:07:41
Det har varit några intensiva veckor nu sedan sjösättningen och jag lade in Oset Race för att få en träningshelg inför ORC-EM.
Kim Sundén och Björn Grönesjö kom ner på fredag kväll för att segla med mig De 40 Nm ner till Björlandakile.
Hade faktiskt tagit ledigt hela fredagen för att kunna komma iväg i tid, men som vanligt blev det sent. Trailern skulle ju med, och allt som behövs för att fälla masten och ta upp båten efter Racet, och det är lite pyssel med det och inget får glömmas. Dessutom var hade jag en reparation att göra. På förra kvällseglingen i Uddevalla gick höljet till storfallet av. Två år gammal Liros Racer pro diam 8. Sönderskavt i winchavlastaren. Löste det genom att ta fallet ur masten och skära bort det trasiga, flytta upp höljet en meter och tagla fast höljet igen. Gick utmärkt, men gjorde att vi inte kom iväg förrän 21-tiden.
Det började i frisk vind, men dojade snabbt ut och Kim och Björn fick snabbt bekanta sig med Codezeron.
Den är ett test av en idé jag fick för något år sedan. Den mäter in som genaker, men skotas i fockskenan. Funkar förvånansvärt bra och verkar täppa till hålet i segelgarderoben för lättvind. Cheetah har ju aldrig presterat i lättvind på kryss. Blåser det 2 m/s så kryssar vi i praktiken jämnt med en express, men nu har vi ett segel som hjälper oss att prestera närmare vårt SRS-tal.

Här en bild från lördagen. max 2 m/s och vi gör 4 knop. Med focken hade vi gjort 2,5...

Vi kryssade i sakta mak ner i fjordarna till Stenungsund där vi rätt kylslagna lade till för natten vid halv två tiden på natten.
Fortsatte ner på lördagen som började med lite blek sol och lätta vindar som synes på bilden
ovan.
Väl nere i Björlanda anslöt Dennis Köhlberg och Wilhelm Eriksson.
Vi försökte oss på lite grillafton, men något vårväder infann sig inte. Tur att Dennis hade med sig en husbil. Det var rätt gött att komma in i värmen efter nerseglingen.

Nåväl. Race!
Blåste rätt bra på söndagen, stod en Nv vind på runt 7-8 m/s när vi gick ut till start.
Gjorde ingen kanonstart, men kom iväg hyggligt. Hittade snabbt målfart och jag måste säga att de nya Ullmanseglena funkar väldigt bra på Cheetah. Både stor, fock är lite större än de gamla,men lätta att trimma för ett vindspann på mellan 5-10, ja kanske upp till 12 m/s. Under 5 åker coden upp på kryss.

Vinden ökade mer och mer på väg ut men jag lyckades oftast komma upp i målfart 6,5knop så vi körde vidare med full stor. Vi såg att många andra körde revat, men så länge vi höll målfart så ville jag inte reva. Trodde att det skulle gå bättre när vi kom ut till sträckbogen ut till pölsan, men det blev värre. Vinden ökade mer och låg nu på 14-15m/s och vi led av för mycket segel, men nu var det inte långt kvar till Pölsan och genakern skulle upp så reva kom inte på tal.

Gick igenom hissningen lugnt och metodiskt. Och upp kom den. Och som det bar iväg! Nu kommer det, tillfället man suktat efter så länge, tillfället när det finns rejält med vind och vågorna inte är så våldsamt stora. Cheetah är som ingen annan båt, helt furiskt accelererar hon och kastar sig iväg och det är bara att hålla i sig. 15-18 knop mest hela tiden och några tangeringar på 20 knop.
Gippar i så stark vind och havssjö är alltid lite spännande, men grabbarna fixade det galant och vi gasade på in igen. Avancerade från en plats i kön till att bara ha en båt framför oss på den länsen in till knipplan. Jag ryser av välbehag när jag tänker på det. Det är så häftigt vilka resurser den här båten har när man väl har lärt sig vad hon vill ha för att leverera.

Vi gippar igen vid knippla och nu ser vi Arcona 410 DAD långt nere vid öckerö. Får problem när vi ska passera en segelskuta. Kommer inte upp så vi kan gå om dom i lo och fastnar lite i deras vindsskugga när vi går om dom i lä, broachar , men kommer strax igång igen. Det är byigare vind här men det kommer några goa körare igen och vi knaprar in på DAD .

Vi skrattar gott åt att vi håller samma fart som en planande Nimbus ner i mot Öckerö..

Rundar Grötö och tar ner. Under halvvinden upp knaprar vi in sakta men säkert och jag inser nu att vi har presterat riktigt bra. Det här borde bli minst en andra plats.

Rundar sista bojen och sätter genaker igen. Är lite försiktig i gipparna och går inledningsvis lite för lågt, men när när vi lovar så är det fullt ös igen. Missar gippvinklarna lite och får ta två onödiga gippar men broachar inte och passerar mållinjen i gott och väl 15 knop - Härligt!

Vi tar ner och går in. Tar med oss fikat och går till klubbhuset. Väntar på resultatet. Hur långt räckte det? När resultatlistan kommer upp är glädjen total. Vi gjorde det. Vi vann Oset race!!!

Glad som ett barn går jag tillbaka in i stugan. Men nu kommer det antydningar om att jag missat en boj. Tydligen har vi missat att ta en banbegränsningsboj som ska användas vid ev banförkortnig på rätt sida. Sakta går det upp för mig att vi formellt sett inte har seglat banan. Funderar för ett ögonblick- likt Karl-Bertil Jonsson om jul- på om jag ska ta med mig bucklan. Ingen har ju protesterat inom protesttiden, men känner i magen att det inte skulle kännas bra. Jag utgår på egen begäran.

En ganska fashinerande, intressant, omtumlande flod av känslor och tankar far i genom huvet. Tänker på amerikas cup och machracing där folk inte drar sig för att vinna till varje pris struntsamma hur med hur osnygga knep dom tar till. Regeltolkningar och protesttider. bla bla bla. Jag vill inte va som dom.

Och nu har jag gett bort något jag suktat och strävat efter i åratal pga en formell miss.
Kräver djupa andetag. Och kontemplation. Minst...
Fast nu har det gått en dag och det känns rätt ok faktiskt. Jag vet att vi var snabbast, det får räcka.
Vi som seglade: Dennis Köhlberg, Wilhelm Eriksson, Björn Grönesjö, Kim Sundén å jag.

Och jag känner att vi har fart i båten och fortsätter att utveckla oss. Kanske en dag kan vi göra om det... Fast nu vänta nya äventyr, om fyra dagar åker vi ner till ORC-EM i Ungern. Ska bli så jäkla kul! Och jag är rätt säker på att det blir lärorikt!