Cheetah30

Sölvroret fyn 23-25 sept

Lysekils race

KappseglingPosted by Mikael Vesala Tue, June 16, 2015 00:37:51
Förra året missade vi Lysekils race. Jag hade fått syn på en spännande båt i medelhavet och tog med mig barna ner och provseglade "the one design" en tio meter båt med spännande data. Tyvärr var den lite för vek och skicket risigt så det blev ingen affär och idag är jag bara glad för det. Det finns så himla mycket kvar att utveckla och lära sig på Cheetah så det finns ingen vettig anledning att tänka på andra båtar!
Ta bara den nya codezeron tex. Är visserligen omständig att hantera i det att man rulla in och sedan ta ner och vika ihop den, beslå och stuva ner i båten när den inte används, men har blivit en välkommen vitamininjektion i lättvind 0-5 m/s.

Det är årets Lysekils race en klar indikation på. Vi har aldrig haft sucken av en chans i lättvind tidigare, och jag minns med fortfarande med ångest ett lättvindsrace här i Lysekil där vi stod som parkerade på kryssen ut i havet och Andreas Samuelsson i HP1030 seglade ifrån oss med ett förnedrande fartövertag. Tror dom vann då och nu senast blev dom tvåa. Vilken placering vi kom den gången vet jag inte, men det var långt ner, och nu kom vi fyra i liknande förhållanden. Vi höjer stadigt snittet...
Foto: Christopfer Olsson

Det stod en SV vind på ca 4-5 m/s i år och vi tog en testrepa med focken först och sen coden. Vi gick klart bäst med coden så det var ett enkelt beslut.
Gick ganska jämnt med Olssons i Farr 30 på dikt kryss, men fortare när det öppnade upp på sträckbogen upp mot Lilla kornö. När banan vänder ut i havet så brukar det vara kört för oss på cheetah i lättvind, men coden ger oss äntligen en rimlig chans att hänga med klungan och den där känslan att vi bara kör fast och stampar var borta. Cheetah har äntligen kraft nog att hålla fart genom skvalpet. Det kändes i det här läget väldigt bra och jag hade optimistiska planer om att slåss om en förstaplats.
Foto: Tom Gustavssen

Vi såg att det var brant för de första båtarna och riggade mellangenakern. Men när vi rundade och satte så var det ännu värre. Gick knappt att hålla upp till nästa märke och fort gick det inte heller. Försökte få fason på genakern lite för länge och gav bort tid på det. när vi tog ner och rullade ut coden igen så gick den t.o.m. fortare! fick upp minsta genakern och det gav en knop till, men då var skenbar vind i och med hastighetsökningen samma som först, (60-70 grader) men nu knappade vi in rejält på dom framför i alla fall!

I rundningen vid fiskebäckskil var vi ikapp Ulf i Albin Alphan och vi tog in bra på Bengt Rosengren och hamnade bakom dom när vi vände upp på sista kryssen, och jag var rätt övertygad om att vi skulle kunna matcha deras kryssfart, men båten kändes död och jag fattade inte vad som var fel. Trodde jag stördes av deras skitvind och slog ut och då kändes båten bättre. Slog tillbaka och då var den lika död igen. Tittade runt efter saker som kunde vara fel och då såg jag det. Storen hade fastnat på akterstaget och pekade kraftigt åt lo!!!
Hade glömt släppa det vid sista rundningen! Nu gick det lite bättre men vi missade tid dels på strulet i sig men också lyftet som Rosengren fick in mot land och som vi därmed missade. Bara den här fadäsen med akterstaget kostade oss troligen 30-40 sekunder och det felaktiga genakervalet kostade oss kanske 2-3 minuter. Enkel matte ger ju klara indikationer om att vi numera har potenial att vinna även i lättvind. Endast en nätt liten bukett med detaljer skiljer oss från första plats....Men jag är glad att det inte är lätt att bli en bra seglare, då hade jag tröttnat direkt smiley
Nästa race är bohusracet. Ska bara ut och fira midsommar först. På en holme nån stans i bohuslän. I med 50 kilo semesterbråte och cheetah är den ultimata Cruisern!
Go kväll!

Tack till Tom Gustavssen, Wilhelm Eriksson, Dennis Köhlberg, och Henry Sandell som seglade med mig denna gång!

Grattis Lars Niklasson till första platsen, Andreas Samuelsson till andra, och Bengt Rosengren till Tredjeplatsen!

Resultat: http://www6.idrottonline.se/LysekilsSSGullmar-Segling/Nyheter/Egnanyheter/ResultatLysekilRace/