Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

No:1 i Tjörn runt!

KappseglingPosted by Mikael Vesala Wed, August 26, 2015 00:34:14
Det är nu tio dagar sedan Tjörn runt -15.
Årets upplaga blev en milstolpe för oss i och med segern i grupp tre. Att dessutom bli totaltvåa på stora banan med endast 4 minuter upp till ettan känns väldigt stort för mig och jag är så omtumlande glad över att få vara med om detta!

Det såg lovande ut redan dagen före när jag tittade på väderprognosen. Ostliga vindar på 6-8 m/s och med den nya banan som sträckte ut till Hätteberget, så började det ila så där gott i magen!

Vi startade mitt på linjen och kom iväg riktigt bra. Var bland de främre i vår startgrupp in under bron, men jag föll för frestelsen att gå om några båtar i lo och hamnade såklart i en klunga med större båtar och fastnade i bleket där. Här visar sig mina brister i taktik och strategi och det är lätt att vara efterklok med facit i hand. Vi skulle naturligt vis haft tålamod att släppa båtarna som ville upp i lo och placerat oss under västra delen av bron. Det gjorde Jiggy Jiggy, Fareast 28:orna och många fler som kom i kapp och gick om oss när vi låg i total vinsdskugga bak stora båtar som Donna, Dominant 150:an , mfl. Får säga som min gode vän Ulf Brändström, " Man lär sig inte av misstagen, man känner igen dom" ....
Foto: från Search Magazine

Efter en evighet kom vi loss och hakade på dragracet ner till nya rundningsmärket vid Getskär. Körde codezero och gick hyggligt jämnt med Fareast 28:orna. Var på väg att bli överkörd och fick köra en klassisk överbåge för att få segla i fri vind. Cheetah behöver verkligen jämn, fri, stark vind för att segla upp till sitt höga handikapp.

Foto: Jens Peter Jenzen

Satte stora vita genakern vid rundningen av getskär. Vindvinkeln ner i hakefjorden var lite platt och egentligen hade vi helst velat gå lågt på VMG, men vi gick snart i kapp en hel del stora båtar och att gå om dom i lä är dödsdömt. Vi höjdade max för att gå upp i lo. Att gå brant med stora vita är inte lätt och vi körde länge med inslag, men till slut kollapsade den och vi var nära att broacha, men några snabba pareringar med rodret samt snabb reaktion av Björn Grönesjö på genakerskotet räddade situationen.

Gippade oss vidare ner till Åstol och noterade att vi gick något fortare och lägre än fareast 28:orna. Var lite besviken på vinden så långt även om vi kände att puffarna blev starkare ju längre ut vi kom.

Efter Åstol blev det brant. I byarna låg vi inte upp Hätteberget, men nu gick det undan! Plötsligt loggade vi 15-16 knop. Mellan byarna tog jag så mycket höjd jag kunde och behöll på så vis farten. Mina farhågor om att fareast 28:orna skulle komma dånande förbi oss kom som gott var av sig helt- tvärt om så blev dom snabbt akterseglade. Till min förvåning passerade vi Lena i Farr 30 i lä och tog in bra på Bengt Falkenbergs M34 !! Gissa om jag hade ståpäls !! Denna underbara båt! hon är inte lätt att få fart i på kryssen, men som hon löper på på en brant undanvind, det är nog få båtar under 45 fot här i landet som slår henne på det..

Rundar som 5:e båt hätteberget precis efter Falkenberg och tar sikte på Dynan, men ser att Falkenberg genar liksom de före oss.
Nu inträder det stora bryderiet i huvudet på mig!!
All för mig tillgänglig information efter en dubbelkoll säger att banan går väst om Dynan, och att en förbjuden zon finns öster om en linje utritad på ett sjökort vi fått tillsammans med starthandlingarna. Och med tanke på mina tidigare fadäser i år med DNF pga missade banbegränsningar så valde jag att segla korrekt enl den info jag hade. vi satte tom protestflagga och avsåg att protestera på de båtar vi kunde identifiera som genade.

Efter Dynan bytte vi till fock och körde på. Även här trivdes Cheetah och löpte på i 9-11 knop stundtals. Vid inloppet till stigfjorden Var det sällsynt lite båtar och jag insåg med en ilande go känsla i magen att vi borde ligga bra till.

Kryssen in mot mål gick fort även om jag även här noterar att jag måste bli bättre på strategi och taktik. Det är för mycket lotteri kvar för att det ska vara acceptabelt. Vi tar in lite här och förlorar lite där.

Efter målgång vänder jag mig om och ser alla båtar komma nere i fjorden men ser ingen Fareast i närheten. Tänker att detta kan bli bra, det kan bli riktigt bra!

När vi lagt till tar vi bilen till sekritäriatet för att fullfölja protesten, men får då reda på att seglingsledningen ändrat banan och strukit Dynan, anslagit det med en handskriven A4 på anslagstavlan kl19:30 på fredag kväll samt på Facebook, och därmed är ändringen giltig!!

Jag skulle bra gärna vilja veta vem som ligger bakom denna ändring och det egentliga skälet. Och varför i all världen göra en banändring så sent inpå race om inte synnerligen starka skäl föreligger??

Ja, jag vet att det finns en sån skrivning i reglerna och att det är upp tlll mig att följa det, men det blir inte bra ändå på en sådan här stor tävling där många dessutom redan hade hämtat ut sina starthandlingar och därmed trodde sig ha koll på bla banan.

Nåväl. Lätt surmulen sätter vi oss i bilen och åker tillbaks till båten. Björn Gadd bläddrar i sin telefon och säger nästan i förbifarten att vi blev visst tvåa.... Tänker en stund på vem som kan ha hunnit förbi oss och frågar om han vet hur det gick i totalen om vi blev tvåa i gruppen... Gadd tittar på mig och flinar.... Det är i totalen!! Tystnad........ Men då... betyder ... det ju.... Gadd skrattar och finner det hela lite lustigt att jag just var sur över att ha blivit två totalt i tjörn runt!

-Men faktum kvarstår, hade vi haft rätt information och seglat den genare vägen så hade vi troligen varit 5 minuter snabbare och vunnit totalt med.

Jaja. Shit happens, och man får faktiskt vara glad åt en gruppseger och en andra plats i totalen. Det kommer nog att dröja innan det händer igen om någonsin.

Vi som gjordet: Mikael Vesala, Björn Gadd, Björn Grönesjö, Tom Gustavssen, och Johan sahl. Tack för er insats, Det är ett sant nöje att segla med er!





  • Comments(7)//www.cheetah30.se/#post376