Cheetah30

Sölvroret fyn 23-25 sept

Robline Skagen race -15

KappseglingPosted by Mikael Vesala Tue, September 08, 2015 02:25:15
En sommar går fort och det mesta regna bort.. Men mycket segling har det blivit och i helgen avverkades sista fullcrew-racet för i år i och med FSE Robline Skagen Race. Kan redan nu sammanfatta årets säsong med att vi har höjt oss ett par snäpp sedan i fjol och det är skönt att idogt seglande ger resultat.

Robline Skagen Race är en skön mix av kappsegling och skoj. Man träffar likasinnade och har en bra anledning att få komma till skagen innan säsongen definitivt är över. I år kom vi en vecka efter bartömningshelgen så det var inte så mycket båtar i hamnen, men draget på Buddy Holly var det inget fel på, det var samma ös som vanligt!

Racet startade på fredag kl 10 i en svag So vind. Efter en kort genakerbog ner till Hundeskär bytte vi till Codezero. De flesta fortasatte med undanvindssegel men vi kunde inte alls bära vår stora länsgenaker . Inledningsvis såg det bra ut men vid Måvholmsskären dojade det ur och spinnackerbåtarna började komma ikapp oss och det var uppenbart att coden inte gav oss tillräcklig kraft. Vindvinkeln var väldigt brant men jag tänkte att något får vi ju prova med om vi inte ska bli omsprungna. Och som Björn sade " Det här kan vara det viktigaste vi gör idag" när vi fick upp vår minsta genaker och började lirka oss iväg i den svaga vinden igen.

Vi seglade i fri vind och prioriterade fart och lyckades bygga upp ett litet försprång lagom till det var dags att styra norr ut mot kalvsund. Byte till länsgenaker igen.

Gippade oss igenom Kalvsund och vidare norrut mot Hälsö, och vi låg nu ensamma i ledning och avståndet ökade.

Norr om Hälsö var det ner med genaker och upp med Coden igen. Trots prognosens utlovade SO-vind stod nu en S,sv vind i en timme ungefär innan det blekte ur igen. Bitvis var farten mycket låg, men vi stoppade aldrig och rätt som det var så kom SO-vinden tillbaka och vi satte lilla gula igen. Så höll vinden på fram och tillbaka hela vägen över och vi bytte oss igenom hela undanvindsgarderoben ett par gånger . Vid 16-tiden öppnade det upp och eftersom prognosen sade att det skulle gå mer på SO så accepterade jag att vi inte låg upp märket nu, vrider det med som utlovat så kommer vi upp sedan..

Fast vid 17-tiden Motar det plötsligt och ökar dessutom till 5 m/s. Byter till Code:n igen och det är precis vi ligger upp skagen. Men fliten har lönat sig, det är bara tre båtar synliga bakåt när vi går i mål! Gött, det bådar väl!

Efter lite städning i båten och några tilläggare och tjöt med dom andra som kommer in en efter en så blev det en runda på byn med en bit mat och senare Tjo och galej på Buddy holly. Alltid lika trevligt!

På Lördagen höll somliga hårt i traditionen och cyklade ut på grenen , men det var färre än vanligt som valde att bada i år... Jag Ove och Sussie valde att basta på Badhuset efter ett par öl på Brygghuset, ett relativt nytt ( 2005) lokalt bryggeri uppfört i en gammal verkstads lokal med en gamma handdriven travers i taket. Det gillar ju en mekanikernörd !

Vid prisutdelningen tog Jonas Kjellberg initiativ till en insamling för flyktingkatastrofen som blivit så uppmärksammad efter de senaste dagarnas hemska bilder i media.
5100 kr blev resultatet och ska förhoppningsvis bidra något lite för att mildra eländet där.

Inför hemseglingen var jag lite spänd får jag erkänna. Natten till söndag blåste det ordentligt med 18 m/s N vind och det ruskade och gungade bra även inne i hamnen, så sömnen var väl inte helt perfekt inför hemresan.

Prognosen pekade på en nergående vind så starten sköts upp en timma till kl 11, och det var nog klokt.
Vi bestämde oss för att byta till den mindre hårdvindsfocken i dacron, ca 9-10 m2 i kombination med bottenrevad stor. Det skulle visa sig perfekt.

Vi kom iväg bra, och först verkade inte sjön så kraftig. Båtarna bakom kom inledningsvis ikapp och drog upp oss i en viss överbåge, men när vi kom längre ut växte sjön och vinden tilltog ca12-15 m/s, så belönade sig vårt val av hårdvindsfock och vi drog ifrån. När vi sedan chansade på att medvridet skulle slå in så gick vi på en underbåge och då kom farten upp betydligt. Vi loggade nu stadigt runt 9-10 knop med toppar på ända upp till 15 knop, och jisses så blött det var. Med 2-3 meters vågor rätt i sidan i dom farterna så slår vågorna rätt upp och vräker sedan ner på oss. Efter ett par timmar var alla utom jag( Som hade tagit på Torrdräkt) pisseblöta och kalla ända in på kroppen, men alla satt tålmodigt kvar på kanten! Att försöka prata gick inte för då fick man en kallsup... Dom värsta vågorna lyfte upp dom från kanten och flyttade alla bakåt ett hack, det gällde att hålla sig i nu.

Efter tre timmar när vi närmade oss Hälsö så blev Björns Röksug akut och han tänkte försöka plocka fram en cigg ur den "vattentäta" fickan.. Gick sådär, När han öppnade paketet så var det bara en sörja av tobak och papper... Har nog inte sett Björn visa upp ett mer snopet och nedslaget ansikte någon gång!

Efter Hälsö satte vi mellangenakern och körde på mot mål, men vi var nog helt enkelt lite nedkylda och slutkörda och efter tredje gippen fick vi ett rejält timglas som vi inte redde ut innan det var dags att gå i mål, så vi fick snopet linka i mål med bara storen uppe.

Vi fick målskottet och skulle lägga till. Då startar inte motorn. Trots envetet dragande så vägrar den, och vi fick lägga till för segel i den hårda vinden, men det gick bra det med.
När jag lyfter på motorkåpan så är motorn givetvis blöt och saltvatten och tändkablar har ju aldrig varit någon hit. Efter lite torkande med toapapper som på något märkligt vis hade lyckats hållas torrt så startade den igen.

Väl på bryggan så pustade vi ut rätt slutkörda och ingen var det minsta intresserad av något ev resultat, alla var fullt focuserade på att leta upp något torrt och få på sig.

Bara 4 veckor sedan senaste lyft...

Björn G och Johan Sahl vinkades av och vi fortsatte mot Öckerö för att masta av och sätta båten på kärra inför nästa race som är silverrodret. Och det var i alla fall skönt att slippa kryssen hem mot Uddevalla !

Och det lönade sig att ösa på på hemvägen, vi vann med god marginal. 4 timmar i seglad tid med bottenrevad stor och hårdvindsfock och utan att det är undanvind är svårslaget.

Ett nytt begrepp myntades dessutom: Tvättmaskinssegling! För det kändes som att sitta i en...

Tack till Ove, Björn, Sussie och Johan för en strong insats och en himla trevlig helg i skagen, och tack till arrangören och alla andra som gör detta racet till den goa tillställning det är!

En helt vanlig helg på Cheetah...

Resultat:http://ssfram.com/Resultat/FSE_Skagen_Race_tot_2015.pdf
Fredag:http://ssfram.com/Resultat/FSE_Skagen_Race_Ldg_Skg_2015.pdf
Söndag:http://ssfram.com/Resultat/FSE_Skagen_Race_Skg_Fram_2015.pdf

Grattis till Roger Ahlqvist på andra plats och Dennis Olsson på tredje.

I shorthanded knep Per Lindell 1:a och Svenne Berntsson 2:e och Thor Maugesten 3:e !