Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

Trögt i år

HomePosted by Mikael Vesala Sat, May 21, 2016 00:12:13
Oj så trögt det var att komma igång med vårrustningen i år. Mina två seglingsäventyr till Antigua hjälpte inte alls till, till att hitta inspiration till vårrustningen. Tvärt om så har nog en dörr öppnats till andra äventyr som jag inte har sett tidigare. Vart den går vet jag inte ännu...Många ideer och tankar på andra äventyr och seglingar på andra ställen har kommit upp. Känner inte samma iver att bara köra på på samma sätt som tidigare år, just nu i alla fall. Kan i och för sig vara en känsla i efterdyningarna av de fantastiska äventyr jag fått ynnesten att vara med om i år, och kanske kommer lust och iver att fortsätta precis som vanligt när man väl kommer igång igen.

Som tur var så anmälde jag mig till Marstrand Big boat Race, så därmed har jag en deadline att jobba mot.

Har även i vanliga fall svårt att komma igång med vårrustningen, initialtröskeln kan vara ruskigt hög, men om jag bara har en intressant ide eller ombygnadsprojekt att se fram emot, så brukar det vara lättare att komma igång.
Har tidigare läst lite om problem med kavitation på foils och fenor på AC 72:orna och såg en spännande modifikation dom gjort, som jag gärna vill prova på min köl.
Jag har ju inte problem med kavitation på samma sätt som på AC-72:orna, men jag har läst om ett fall där man testade fyra olika kölar i basäng. Bulbkölen i det testet hade problem med turbulens i anslutningen mellan bulb och kölblad, som berodde på att konstruktionen skapade ett starkt undertryck i bakkant av bladets nedre del,som ledde till bakkantsavlösning på bladets läsida. Jag tänker mig att modifikationen ovan kan hjälpa till att minska detta fenomen.
Främre del av bulben.
Spacklade upp en form som jag tror ska hjälpa flödet i bladets framkant.
Från en en punkt en bit bakom mitten av bladet och bakåt växer formen för att sedan sakta tura ut ner på bulben en bit bakom bladet. Avsikten är att minska undertrycket i bladets bakkant, och på så sätt minska ev turbulens.
Ska bli intressant att se om det märks någon som helst skillnad.
Använde Tipset från Bo Fransson att spraya svart färg på bottenfärgen för att se när man slipat tillräckligt.
Funkar perfekt, när all svart färg är borta är det klart.
Slätt som en barnrumpa. Perfekt! Återstår att göra samma jobb på botten... Lär behöva helgen på mig...








  • Comments(2)//www.cheetah30.se/#post387