Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

"Once you go black you never go back...."

HomePosted by Mikael Vesala Tue, September 27, 2016 01:40:19
Som en del av er vet har jag gått och köpte en båt till. Och det är Toms fel. En onsdag i juni sitter jag och sörplar i mig morronkaffet och ögnar igenom telefonen. Tom har skickat ett meddelande: Vad gillar du den här? Det är en bild på en svart skönhet från Ungern på E-bay. En riktig racer helt i klarlackad kolfiber utan någon som helst tanke på cruisingambitioner. Flushdäckad. 65m2 i krysställ. Genaker på 125m2 vikt på 1200kg....

Jag dreglar. Kollar igenom bilderna om och om igen. Det är verkligen en häftig båt. Precis i stil med det jag drömt om. Kollar om det finns flyg som passar och dagen efter så har jag tydligen bokat biljett till Budapest för att titta på båten!


Lördag 18/6 träffar jag ägaren av Paugervarvet och han ska visa mig båten. Han öppnar dörren till en stor hall dom har för masttillverkning, och där inne står hon!

Svart som synden, dubbla roder, superlåga fribord, och helt flushdäckad. Solljuset faller in i lokalen och ger ett suggestivt ljus på båten, och det känns som en scen ur nån film där man precis hittat den där bortglömda racern som nu ska få nytt liv.

Varvschefen har annat att göra men låter mig vara kvar och undersöka båten själv. Men som hon förför mig. Jag gör ett tafatt försök att granska båten med det kritiska granskande ögat, men det är kört. Efter en timmas torrsegling och krypande inne o ute på båten är jag såld. Hon har greppet om mig. Och jag känner att hon behöver mig. Hon vill ut på vattnet igen och jag är den som kan ge henne nytt liv igen...

Väl hemma igen försöker jag sansa mig och fundera över saken lite nyktert, men i tanken seglar jag redan Pauger 30. Lån var inga problem, och efter lite förhandlande om pris och annat så lade jag handpenning .

Två och en halv månad senare, 3 september kopplar vi båttrailern och styr söderut. 1700km ligger framför oss innan vi når Kápolnásnyék där varvet ligger, men vi ska inte bara åka ner och hämta båten utan vi gör det till en kombo med lite semester med. Vi har bokat in en heldag i Prag, en dag i Budapest och ett par dagar i Sifok vid södra Sidan av Balatonsjön.

Denna gången tar nattfärjan via Trelleborg-Rostock. Sover på liggunderlag på golvet i någon slags vilsal och vaknar hyggligt utvilade och kör direkt ner till Prag och ett hotell som jag bokat hemma. Bokade förresten allt boende på Booking .com och allt funkade precis som tänkt, inget strul alls. Gott att allt går att ordna hemifrån.
Prag är fanastiskt vackert med alla sina välbevarade historiska byggnader och det är helt otroligt att staden klarade sig undan WW2. Det svindlar när man tänker på att Karlsbron och det astronomiska uret byggdes före USA en fanns..


Efter en heldag till fots i vackra Prag med en massa nya intryck körde vi vidare till Budapest Båda dessa sträckor var ca 600km långa och hanns ledigt med på en dag med lunchpausar och bensträckare.

Lite spännande var det att ge sig in i 1,7 miljoners staden Budapest med Peugot-bussen även om vi lämnat släpet på varvet innan. Trafiken är tät och intensiv, men upplevs som vänligare och bilister är mer hjälpsamma än i Göteborg o Stockholm! Efter lite snurrande på riktigt trånga gator så hittade vi Hotellet men inte parkeringen, så jag jag gjorde en "Ungersk parkerning" och väntade i bilen medan Sussie gick in o checkade in. Tittar i backspegeln och ser en trådbuss komma på gatan bakom mig. gör mig beredd på ett väldans tutande och liv över min valda parkering, men bussen gör inte en ansats till att bromsa o tutar inte heller. Han passerar i full fart med max 20 cm tillgodo. Haha, har skulle trafikverkets trygghetsnarkomaner komma på studiebesök, Dom hade åkt hem och avvecklat sig själva. Gillar trafiken och hur dom parkerar här. Det är trångt och snabbt tempo, men fungerar mycket bra!
Var bara tvungen att provåka trådbuss från kommunist tiden!

Apartment budjet stog det.. och det fick vi. Takhöjden är större än vad rummet är brett. Och parkeringen kostade samma som rummet, men vi bor mitt i Budapest!

Budapest påminner rätt mycket om Prag, med många vackra gamla byggnader, Och det var fascinerande, men kändes lite omöjligt att göra stan så att säga, den är ju milsvid. Efter en heldag där vi vandrat runt i centrala delarna, så var det dags för att åka till varvet och lasta båten. Åkte till Sifok och lämnade av Sussie vid hotellet , innan jag återvände till varvet 6 mil tillbaka. Det fick bli lite åkande, men det var det värt för att vi skulle få vara vid Balaton.


Att lasta båten tog hela eftermiddagen och en bit in på kvällen, men alla var hjälpsamma och med hjälp av ett par truckar och ett gäng gamla bildäck så låg båten bra på kärran. Fick åka tillbaka dagen efter och koppla elen till bredlastskyltarna, men sedan var det färdigt.
Lite tips för er som funderar på dra bred båt genom Eu. Mellan 2,6-3,1m kan man dra med bredlastskylt genom alla länder, dock måste man söka tillstånd genom Tyskland och det är dyrt. Själva tillståndet kostar 250+ moms Euro och jag anlitade en firma till att söka det och totalt kostade det 7000kr samt kostnad för skyltar belysning mm ca 3000 kr=10000kr.
Surt och krävde en del pyssel, så kan ni undvika bredlast så gör det!


Sista kvällen innan hemfärd spenderade vi i Sifok. Det är en utpräglad turiststad med hotell efter hotell på rad utmed balatonsjön. Låter kanske inte så mysigt, men det var fakiskt helt OK, och det är hyggligt billigt att semestra här. Du äter o dricker gott för en svensk 100-lapp! samma i Smögen kostar 300kr.


Lördag 10/9 var det dags att börja hemresan. Kopplade på båten och tackade för affären innan vi drog iväg. Det var ett rejält ekipage! Båt med trailer Längd Ca 17m och ca 2 ton plus alla segel och en extra blybulb på 500kg som jag åtagit mig att leverera från Ungern och hem...
Av en slump gungade släp och båt till oroväckande i några gupp den första sträckan och ett frö av oro för ekipaget såddes som inte släppte förrän nästa dag. Ville köra på så att vi hade marginal om något hände. Körde på och passerade gränsen till Tjeckien utan problem, men lyckades köra fel i Prag ( En avspärrad avfart som gpsen vill ha oss in på gjorde att vi irrade i centrala Prag. Dessutom råkade det vara en stor maratontävling, så halva stan var avspärrad. Gatorna gick från tre filigt till två o sedan enfiligt. Stillastående köer åt alla håll. När vi sedan hänvisades upp över järnvägen på an smal bro så får jag faktiskt erkänna att läget blev lite spänt. Det var 20cm marginal på båda sidor och det svängde skarpt efterbron. Fastnade vi här så skulle vi komma i tidningen som han som stoppade all trafik i centrala Prag. Känn ingen press ... Men det gick bra och till slut var vi ute på motorvägen igen.


Stannade på en långtradarparkering norr om Prag och slog läger. Typ.. Fick bädda så gott det gick genom att lägga medhavda plankor, segelsäckar mm så att en nödtorftigt jämn yta bildades och sedan en luftmadrass på det. Skönt? Hmm.. mja sådär :-).


Efter frukost med kaffe på gasolköket och ett par mackor fortsatte vi. I norra Tjeckien är Motorvägen inte färdig så vi beslutade oss för att följa gps:en som visade oss in på en mindre, genare väg. Vi körde här i fjol så jag visste att det var ok, men det var rätt festligt att dra detta ekipaget genom små byar och upp för serpentinvägar. Kul med lite avbrott till alla motorvägar...

Passerade även gränsen till Tyskland helt utan att bli stoppade.

Sussie var sugen på att se glastillverkning, så när vi fick se skylten Glashytte 21km så svängde vi av. Bar av ut på wischan och ner för slingrande serpentinvägar, och till slut fann jag för gott att pakera släpet med båten för att inte bli ståendes. Körde vidare längs dalgången och till slut nådde vi fram- Då inser vi att det är byn som heter "glashytte" !!! inte ett glasbruk så långt ögat når...

Måttligt snopna vänder vi tillbaka. Ser en pitoresk restaurang och tänker att det är ju lika bra att passa på att äta i alla fall. Blir en riktig höjdare.

Får resans godaste mat här. kan rekommendera Hel rökt forell o mandelpotatis.


Kör vidare genom Tyskland och denna gång vill Sussie välja plats att stanna på :-)
Hittar en lugn stor parkeringsplats en bra bit från motorvägen nära Rostock och slår läger. Fixar mat och lite vin innan vi kojsar på samma mysiga vis igen.

Måndag 12/9 är vi framme rätt tidigt i Rostock. handlar på Taxfree shoppen. Parkerar släpet och letar upp en parkering intill floden. Solar och badar o har det gott. På kvällen letar vi oss in i centrala Råstock och äter på en fin restaurang. Skitmysigt. Rostock är underskattat.

Syns dåligt här men golvet lutade kraftigt av sättningar, Marmorstenarna hade tydligen varit barlast i ett skepp på typ 1400-talet ..


Tar en promenad och hittar ett alldeles fantastiskt hotell. Huset ät tydligen byggt på 1600-talet och ägaren visar oss runt och bjuder på fantastiska historier.
Fantastiskt.


När vi rullar av färjan nästa morgon inträffar resans enda malör. En bredlastskylt krokar tag i en backspegel på en lastbil, och jag var rädd att båten blivit repad, men allt gick bra!


Resten hem gick fint. Stannade och visade upp nyförvärvet för Anders Hansen, och Fick god Lunch och trevlig visit hos Anders Bermark .


Undrar vad hon tycker om att hamna i Färgelanda, 1700km från balatonsjön...
Men nu står hon här. Äventyret har bara börjat.....












  • Comments(7)//www.cheetah30.se/#post396