Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

bohusracet -17

KappseglingPosted by Mikael Vesala Mon, July 10, 2017 00:14:22
En vecka har gått sedan årets bohusrace och man har hunnit tänka efter. Det blåste ju en del och säkerheten var ju på tapeten. För vår del hade vi bekymmer att komma ur hamnen då min 2,5hk utombordare inte förslog mycket när det kommer byar på 22m/s.. men vi fick hjälp av en funktionärsbåt med bogsering till startområdet så det löste sig ju. Emellertid blev det väldigt tydligt att om vi fick problem någon stans i den här vindstyrkan så hade vi ingen hjälp av motorn att gå mot vinden. Innan start kollade jag en extra gång att ankaret var redo att användas, och storen hissade vi inte ens. Den gamla bukiga seglet följde i köpet och är designat för 2 m/s på balatonsjön i Ungern. Har redan fått reparera och förstärka det två gånger.

En och annan kanske undrar hur lämpligt det var att ge sig ut till start med en extrem lättvindsracer på ett race som detta. Tja det beror på så mycket om det är bra eller inte. Erfarenhet och förberedelser gör gott tänkte jag, och meckade mycket med båten i veckor före racet för att byta ut tveksamma tampar o beslag, samt gå igenom olika scenarios. Och en del i detta racet ska ju handla om sjömanskap och det ska vara en utmaning, så det var bara att förhålla sig till det som väder som bjöds, och det skulle ju mojna på kvällen enl alla prognoser jag såg.

Till detta årets upplaga hade jag fått med mig Irina Gracheva från ST peterburg. Vi träffades första gången på EM i Ungern för två år sedan och vi seglade även båda två på Mikael Rykings Class 40 i Caribbean 600 i vintras, och jag fick ett starkt förtroende för henne då. Hon har seglat sedan 12-årsåldern och är mycket duktig som rorsman och de flesta roller ombord. Och enormt tålig och kan hålla fokus längre än de flesta. Det här skulle bli bra..

Vi var sena i starten medvetet. Ville inte behöva flaxa runt och slita på segel i onödan i den här vinden. Vi och en båt till körde med bara fock, medan de andra tom hade full stor och fock. Hade vi aldrig fixat. Vi så farter på upp till 14 knop på ren plattläns med bara fock och vatten sköljde över fördäck inne på Byfjorden, det har aldrig hänt tidigare för mig.

Vi tog oss ur byfjorden och ner emot Ljungskile. Vi halkade såklart efter de andra. Vi satte storen med andra revet och gick som tusan en bit, tog in markant på de andra, men så kom en såndäringa rökare på 20 m/s och båten blev okontrlollerbar. Försökte släppa kick i storskot, men inget hjälpte förrän jag helt sonika öppnade fallavlastaren och lät storen åka ner. Missade kopparnaglarnas grund med otrevlig marginal.

Gled in i mellan öarna utanför Ulvesund (Ljungskile) med viss anspänning och bara focken uppe. såg hur de andra broachade titt som tätt. allt gick bra ända tills Ljungskileviken öppnade sig. Vi skotade hem för kryss, men det var fruktansvärt mycket vind.
Vi insåg att vi behövde utrymme att misslyckas och slog med god marginal, men vi kom inte igenom slaget. Vi var inte ens nära. Vi hade gått igenom detta innan som plan B hade vi den klassiska Kovändningen, så det var bara att falla av och gippa runt, vilket gick förhållandevis smidigt.

Plötsligt kommer det en sån där rökare på 22 m/s och bara vräker ner båten. Trots att vi bara har focken uppe kanar båten på sida och släpar min 748 kg djupa köl i vatten brynet....
Näe, det här kommer inte sluta väl om det händer nära land hinner jag tänka medans vi klamrar oss fast på båten. Tar ett snabbt beslut att retirera och vi släpper focken och faller av. Går in bak ulvön och kastar ankare. Pustar ut och samråder med Irina om vad vi har för möjligheter. Vi har båda investerat mycket för detta racet, så att bryta nu var inte aktuellt. prognosen sa ju att vinden skulle gå ner vid fem, så vi väntar ett tag och ser om vinden går ner lite. Vi passar på att vila, äta och ösa båten. och tejpa fast Trackern ovanpå däck, signalen kom inte genom kolfiberskrovet. Efter en timme ser vinden ut att ha gått ner en del och vi gör oss redo igen. Irina kommer med iden om att köra focken delvis inrullad, och det funkar riktigt bra. Kryssvinklarna är kass och det smattrar i min splitt nya 3Di fock så det gör ont i hela mig, men vi tar oss upp. Letar efter rundningsmärket men hittar inget. Tar två slag till för att kolla längre in, men ser ingenboj. Ringer tävlingsledningen och meddelar det hela och vänder av neråt. Pustar ut. såg senare på trackern att blur vid detta laget var vid Stenungsund och närmaste konkurrent vid svanesund....
Kör för länge med bara fock innan vi inser att vinden gått ner. Seglingen in i ljungskileviken fick mig defensiv, och det tar ett tag att arbeta bort. Efter svanesund sätter vi faktiskt genaker, men redan i början av Askeröfjorden blir det för brant och det är bara att ta ner.

Hissar en bit ner i Hakefjorden igen och nu blir det lite åka av. Christer Sörvik och Jenny kommer ut med gummibåt och filmar , Så roligt!

Efter hätteberget blir det sträckbog och Irina som är i en tilltagande förkylning passar på att sova.
Inseglingen till fjällbacka blev en klar höjdare. 2 m/s och soluppgång. Paugerns hemmaförhållande. Vi går om en båt i våt klass, en Centrline 40 som inte trivdes lika bra i lättvinden.

Med bara några distans kvar till Trestenarna så seglar vi igenom en transition och plötsligt är det kryss. Ser på prognosen att det ska stå en starkare NV vind utanför koster, och en ostadig svagare vind innanför. Jag tänker att är det någon gång vi ska köra utanför så är det nu. Blir jackpot. Ser på trackern att vi tog in bra på båtarna framför här. Vi höll stadigt 10-13 knop rakt söderut. Jag på att sova hela sträckan här medan Irina styrde. Gippade in direkt efter koster ifall den gamla No-vinden stod kvar inne vid fastlandet, men oron var obefogad. Körde mellan öar o skär utanför fågelskyddsområden ner till sista möjliga passage mellan Långeskär och Ulsholmen. Fick några goa körare förbi fyren Väcker och här märks det hur styv hon är. Det går att pressa upp henne riktigt brant utan att broacha och farten kan ligga och pendla i farter runt 12-15 knop länge.
istället för att ta ner och gå med fock o stor igenom gruset som många andra lite för platt, så gick vi ut syd,sydvästvart tidigt på Väderöfjorden och kunde gå på speed, dessutom i medström, vilket är sällsynt där.

Söder om Väderöarna föll vi och satte och kunde gå på en kurs rakt igenom och innanför mjölskärs fyr ända till skarvasätt där det plötsligt blev togbrant och jag fick ta ner hastigt, och jag han faktiskt att packa undan den innan jag insåg att det gick att sätta igen! Hej o hå, bara att hissa igen....

Vi gick i mål som fyra av fem kvarvarande båtar vilket jag är glad åt, och jag är ändå gladare åt att jag pausade i Ljungskile så att vi inte hade sönder något,utan kunde genomföra det som blev ett riktigt härligt race.

  • Comments(5)//www.cheetah30.se/#post397