Cheetah30

Sölvroret fyn 23-25 sept

Uddevalla regattan 2011

Inlägg av Tom GustavssenPosted by Tom Gustavsen Sat, August 27, 2011 20:04:22

Har du gennakern i bilen?

Micke ser undrande ut.

Tiden stannar upp.

Ögon går runt.

Micke tittar på klockan och ropar efter Pernillas nycklar.

40 minuter till start och gennakern hänger till tork i Högsäter!!!!!!!!

Det är bara att ställa om sig till ett annorlunda race. Claes Gregart, Ludvig och jag själv, åker med HP ut på havet för att ladda innan start.

På bryggan väntar Daniel och snart är vi fyra man som skall forsöka få fart på båten. Den gula gennakern hittar vi inne på styrbords brits och snart har vi den flygande i luften.

På start är det mycket svag vind. Knapt någon alls! 40 sekunder innan skottet gasar vi och glider iväg bäst bland lovartsbåtarna.

I lä finns det lite mer vind och båtarna där med HP i spetsen glider iväg in mot Uddevalla.

Utanför strandpromenaden ligger en boj som båtarna skall passera och HP rundar först före Sälta. Vi rundar som trea. Direkt efter rundning gippar vi oss ut en bit i fjorden för att få bättre tryck i den svaga vinden. HP tar en rövare och går över på andra sidan. Vi lägger oss på VMG för att försöka plocka in lite på den startsnabba Andreas.

Snart kör alla in i ett totalt stiltje. Båtarna ligger still och tittar på vindbältet som kryper närmare. 11 an med familjen Olsson får en rökare med sin spinnaker i några sekunder och plockar en massa meter på detta som tyvärr inte träffar oss.

Under tiden har vi haft telefonkontakt med kapten Vesala. Jag föreslår att han skall tillverka en fallskärm av den röda gennakern, han nu har med sig, och hoppa i från bron. Micke skrattar, och verkar rätt så lugn trots fadäsen.

HPen får vinden först och draaaaaaaaar ifrån alla. När vi andra kommer loss är avståndet astronomiskt. Det är bara att bita ihop och köra på. Snart är Micke och Pernilla ombord och vi seglar på ned mot bron. Framför oss ser det ut till att Team Orange ligger still i sundet. Vi plockar tydligt in här och hittar fint fram under bron. På utsidan bron står det gradvis mer vind. 11 an ligger bakom oss och ger oss en bra fight vidare mot Stången.

Andreas väljer att gå på insidan Kortensholmen och vi följer efter i det givna vägvalet. Christopher Olsson går till våran förvåning på utsidan.......

Vinden har nu ökat markant. Vi samtalar om att ta ett rev, men väljer att segla vidare. Loggar lite över 6 knop och plockar en del på HP som ser ut till att ha det jobbigt i den hårda vinden. Förvånade ser vi 11 an komma forsande på utsidan Korstensholmen och passerar framför oss på vägen upp mot Dramsvik. Skit!

Grön och vit stor gennaker kommer snart i mot oss med en liten knut på. Snart lossnar den och HP skuter fart ned mot Brattön. Vi har nu fått bytt ut den gula med den stora röda och snart jagar vi båtarna framför. Även om Christopher seglar snabbt så blåser vi förbi och avståndet till Andreas krymper en bit.

Sedan vinden vrider mellan Hasselön och Brattön får vi plocka ned en liten bit innan det hissas på nytt. Andreas kör med sin stora gennaker på synligt brantare bogar nu än för bara en sommar tilbaka och det gör det svårt att närma sig.

Efter passering av kråkan så stannar vi upp en stund. Avståndet till Hp är inte så där långt, men stiltjebälten fungerar som dragspel. Man luras att tro att man är närmare än man är.

Snart är vi loss och igen och jagar vidare. 11 an har nu kört in i samma bleke som vi sticker ifrån, men stannar på grund av sin vikt inte lika länge.

Med den röda gennakern i luften blir bogen lite brant. När vi beslutar att byta så ökar farten radikalt och nu kör vi upp i ryggen på HP, nästan.......

Under bron stannar vi upp och ser Andreas glida genom och få luft i sin stoooora gennaker. Så nära, men så långt ifrån. Vi tittar snabbt bakåt och ser att vi har långt bak till förföljande båtar. Ja, undantaget är 11 an då, som igen jagar oss.

Nu borde vi haft den röda, men den gynnsamma gula bogen vi precis har seglat gör oss nog lite passiva. Hp drar ifrån och kör på VMG.

Med tålamod och kaffe! ser vi snart slutet på tävlingen. Rundningen av den gröna pricken vid Bäveåns utlopp kvartstår. Det blir långt upp till Hp innan vi rundar och plockar ned för bogen hem. Det som för en kvart sedan såg ut till att bli tight har förvandlats till en ensam historia. Lika ensamt är det bakåt , där Christopher tydligen missade tåget....

Blöt son och far!

När vi glider över linjen är det ett glatt gäng som tackar varandra för seglingen.

Tyvärr missade vi HPs första tåg och troligen gick nog vinnartåget där. Vi gjorde få fel och seglade faktiskt rätt så bra. Det räckte i dag till en femteplats.

Regnet hinner i kapp oss innan vi kommer in i hamnen. Målnen vid bron tyder på riktigt skitväder. Troligen ligger det bra vind framför skitvädret?

Emil var borta när vi gled in i hamn. Ovisst om han var uppe i masten igjen. Vi gratulerar till en fin segling.

Hälsar Tom

• Comments(7)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Danielsson Tue, August 30, 2011 22:38:58

Håller med Andreas, kryss och läns blir bra!

Posted by G Olsson Mon, August 29, 2011 12:59:03

Kryss-länsbana?! Vi vill numera ha undanvind 7-9m/s, +25-28C, sol och +25C i vattnet och inget annat. Det är väl ingen som är av annan åsikt.

Tackar för en kul men blöt Ua-regatta och en kul men inte fullt så blöt kväll.

Posted by andreas i HP Mon, August 29, 2011 12:05:01

Pär, efter "hajen" så ökade ju fokus...o du säger att jag bara får göra 3 saker, högt,fort o "inte ett ord"...men ett nynnande hade stor effekt:-) o inte ett ord sades...att kring-gå regler är mitt arbete!!! Att nå resultat är ju prio:-)

Ja Mikael, ni kan ge oss en match i alla förhållanden...inget snack om det..
Sen ibland seglar vi alla bättre eller sämre. Vi har seglat i samma team gång efter gång o det ger bättre resultat...
Vi gjorde ingen toppprestation men seglade stabilt med bra spirit även i mentalt stressiga lägen. Mycket imponenrande av dessa personer...Lugna, fokuserade o målmedvetna.

Vår tyngsta period var i början när vi fick 15m/s i nosen o innan vi sträckte fall, uthal, akterstag, kick, cunningham o hittade trim o slutligen tog ett rev(inget fördragit tyvärr) o kom upp i lovart...sen gick vi ganska bra...

Men dessa 10-15 minuter var struliga...o lärorika...o rundningen efter pricken med ett rejält timglas...

Sedan var det mera mina vägval som det hängde på...parkering bakom kråkan som ända fadäs...Pär o jag har en bra dialog under racen...

Hörde 11an ville haft kryss-länsbana
Det hade kanske varit bättre för alla?
Förslag till nästa år med 2 krysslänsbanor alternativt 1 kryss läns o en kort skärgårdsbana?

MVH Andreas

Posted by Mikael Vesala Mon, August 29, 2011 08:59:27

Ja, bara det blåser, så kan vi nog ge er en match.... Men det är bara att lyfta på hatten för er , Segelkanoten, och Kustkryssarn... Vi blev ju femma... Blev faktiskt förvånad över det resultatet, för det kändes som vi gjorde en rätt bra segling med tanke på vindförhållandena. Nåja, får jag bara sura lite ifred, så brukar det omvandlas till revanschlust...Hehe

Posted by Pär Bäck Mon, August 29, 2011 07:33:51

Hej!

Det var en spännade segling i lördags. Cheethan tuffade på bra på kryssen utan för Stången. Såg ut att segla väldigt plant trots vindstyrkan. Lika så fick ni igång pulsen på oss in till Sunningen, Där ni närmade oss med en på tok för hög fart. Skepparn började nynna på ledmotivet från filmen Hajen. Sluta med dessa dumheter. Tänk på att vår skeppare börjar komma till åren och inte riktigt klarar pressen.

Ny match på onsdag. Då ni.

/Pär

Posted by Tom Sun, August 28, 2011 00:34:12

Det är bara att bryta ihop och komma tillbaka. Med den röda gennakern hade vi troligen gått lite längre ut i fjorden innan vi siktade på bron. Men hade vinden kommit så hade vi plockat eran ledning i en mumsbit. Roligt för er när det går hem!!! HP blir läskiga nästa år!!

också! :-)

Posted by Andreas i HP Sat, August 27, 2011 23:08:02

Hej Tom o Cheetahn.
Tack för en fin dag idag.
Vi valde att gå på norra sidan då jag antog att det var mindre lä ut i fjorden från start...
Där fick vi mer tryck o var förvånade att inga fler valde samma väg...Vi ryckte...sedan var det nog ganska likvärda förhållanden med ett antal stiltjebälten som vi alla fastnade i o det var lite dragspel.
Vi var lite oroliga under uddevallabron in mot mål, om ni skulle kunna gå med gula o vi inte med gennakern, Vi valde att fojusera framåt o alla gjorde sitt yttersta för att få upp båtfarten ett par tiondelar till...emil löste detta bra som trimmare o vi kunde dra ifrån in i mål.
En stabil seger trodde vi tills vi hörde att D-kanoten hade srs1,02 o vi tog honom med 16 sekunder endast. puh, vad tajt det var...Han seglade sista delen av racet väldigt bra...

Bra besättningsarbete o härlig spirit där alla fokuserade på sina roller tror jag var avgörande samt att vi seglade lite smartare i stiltjebältena...

En stor eloge till Micke med sitt hjärta tog sig hem o tillbaka för att hämta en gennaker...
Imponerande!

O jag får göra dig besviken, vi ändrade strategi vid nedplockningen så bortse ett timglas vid sättningen så funkade det bra, så bra att vi funderade på VAD vi skulle göra efter nedtagningen o fram till rundningen...suck...därmed behövde Emil inte upp i masten...

Kryssen i motvinden de första 2 slagen var lite stökiga innan vi tog revet...sedan gick vi bra o körde på målfarten.

Kul race där taktik o strategi var mer avgörande än boat handling...klurigt o svårt men därmed oxå givande o roligt...

Vi har haft en grymt 1a år med HPn,
3a i orust inshore, låg grymmebra till i Orust runt innnan grundstötning, 1a i Lysekil Race, 1a i klassen i Bohusracet samt nu 1a i Uddevallaragattan.
Sedan har vi vunnit 2 onsdagsseglingen o flera 2aplatser. Detta var vi inte nära med matchen.
Efter sista justeringarna av storseglet i höst förväntar jag mig kunna hantera hårdvindarna bättre o med tillförsikt ser vi fram emot
ICE cup som uppladdning inför "THE SEASON"

Micke, Tom o besättning, vi ses på onsdag!

Tack alla för en go segling idag