Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

Onsdagssegling!!

Inlägg av Tom GustavssenPosted by Tom Gustavsen Wed, September 07, 2011 22:36:35

Med OMX index på över 3,5 är det en glad norrman som åker till Rödön. Väl framme står Krister redo för att gasta Cheetah till höga farter. SMHI har lovat betydliga vindar inför dagens segling. Väl ombord är Stefan Pavia, Tommy och Micke laddade för en dag på fjorden.

Efter lite testande kommer vi fram till att det får bli rev i storen. Kryssfarten ökar med några tiondelar när vi hittar rätt segelstorlek. Efter en provhissning är det snabbt dags för start. Ja, sanningen är att vi är liiiite sena till starten. (minus 15 s)Hinner tyvärr inte fram till bojen innan skottet går. Bra med båtar på linjen och lite trångt vid lovartsbojen. Det ser ut som vi kan sträcka på insidan av ön, men snart måste Micke falla lite och för att inte gå på grund väljer vi att slå. (minus 25s)

På utsidan ligger det bra med vind fast det känns som om det är lite oroligt i båten. Snart får vi ta ett panikslag för en båt som har snikit sig in på oss i le. (minus 30s)

När vi rundar brobojen är redan Hp förbi oss. Vi hissar den stora gennakern och drömmer om hård vind. Tyvärr läser vi vinden fel. Av gammal tradition går vi vänstersidan ned mot hamnen. Här är det ofta bra vind, men i dag var det gynnsamt att ta högersidan. När vi inser fadäsen har avståndet ökat till Andreas. (minus 30s) Avståndet till gennakern blir annorlunda när vi av misstag släpper peket….(minus 15s) Efter Snart ökar vinden och cheetahn skjuter fart. I en gipp går det galet och båten broachar. (minus 40s)

Nedplockningen går bättre än förväntad. Vi plockar ned i lovart för att ha seglet klart till babords hissning. Tyvärr är det 35 meter kvar till rundning. (minus 10s)På vägen upp till målpassering seglar vi bra. Nu har tydligen lugnet lagt sig i båten och vi tar på båtarna runt oss.

Denna gång tar vi raka spåret på insidan av öa och följer HP. Vi känner av vi har bra fart och väljer att hålla oss inne mot land. Det är mer tryck ute på fjorden och gissningsvis förlorar vi något på att vi hamnar lite för långt in mot land. (minus15.)

Snart närmar vi oss Sunningesidan och vi slår för att lägga upp märket. Rätt så snabbt inser vi att vi var för heta på gröten och får ta två extraslag. (minus 40s)

Gennaker resan ned blir rätt så ok. Ja, förutom någon norsk idiot som håller för hårt i skotet i gippen. Resultatet blir en köl beskådning.

Vi ser HP gå raka vägen mot märket och vi följer i deras spår. Micke bedömmer snart att vi går för platt och vill gippa in mot Bodele. Vi gör detta och får en brant bog för att lägga upp den gröna bojen i Uddevallas inlopp. (minus 20s) (Troligen olika uppfatningar ombord om detta)

Under den första undanvinden har vi plockat bort revet och nu kör vi med fulla segel. HP har också fullt ställ i den byiga vinden. Ute vid bron ser vi ett oväder på väg in. Dom orangea får vinden först och har mer än nog med att närma sig mållinjen. I efterhand hade vi här möjlighet att ta ett snabbt rev, men tyvärr gjorde vi inte det. Troligen hade vi plockat en hel del på HP vid att göra detta. (minus 50s)

När vinden träffar oss känner vi dens styrka. Gissningsvis har vi 12 m/s med mer i topparna. Vesala är tydligen sugen på lite fart och beordrar hissning efter målpassering. Någon stans finns det tydligen en gräns för när cheethan lyfts upp i plan. Vid 12 meter har vi passerat denna för länge sen. Byfjordens bruna vatten forsar runt båten när vi skjuter fart genom vattnet. Med handskotning får det bli att hålla så hårt man kan. Faller gennakern ihop faller Micke för att fylla igen. Synd att vi inte fick denna vinden i tävlingen…..

Peter Szamer gick bort och vann tävlingen före HP och H-båt. Med så tydliga misstag som vi enda gjorde är det bara att bita i det sura äpplet och koma tillbaka!

Vid hemkomst välkommas man av budskapet om Stefan Livs tragiska bortgång. Sveriges hockey målvakt är omkommen i en flygstort.

Livet är tydligen en gåva! Vi får njuta av varje dag vi får! Även regel diskussionerna i kubbhuset!!

Tackar Cheetah gänget Tommy Andersson, Christer Jansson, Stefan Pavia, Micke Vesala och Tom

(minus 5min)

  • Comments(10)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Tom Mon, September 12, 2011 15:44:03

Jag var på fest till lååååångt på natten! Tyvärr slut på plusspoengen i hemmet! Återkommer vid nästa tillfälle.

Kollade på den lilla blogen (blur.se) att ICE cup är fulltecknat, SKIT! Kryper till korset och placerar mifg som reserv i Team HP.. Fast någon j-la orange caps tar jag inte på mig :-)

Ses på onsdag!

Posted by andreas i HP Mon, September 12, 2011 13:10:22

1) ingen facebook
2) fastnade i avsaknad av vind i Kåseberga så jag kunde inte flyga
3) match i VBG som fick prioriteras senare på EM...

Men grunden var att vi inte hann i tid dit.....
Hoppas ni stod upp för teamHP ändå

Posted by Pär Bäck Mon, September 12, 2011 10:23:15

Var var ni i söndags på Match Cupen. Micke har ju en bra ursäkt såg jag på Facebook, men ni andra. Även TEAM HP uteblev med några av sina medlemmar. Vad händer med er Gubbar

Posted by Pär Bäck Sat, September 10, 2011 15:02:54

Team HP har lyft sig i år, det får jag hålla med om. Det är inte lätt att få allt att funka med en gång. Vi har fortfarande en lång väg att gå. Men vår styrka nu tycker jag sitter i följande saker. Vi har hittat båtfarten i vindar från 0 till 6m/s. Vi börjar hitta våra roller om bord på båten. Mindre spring och mindre missföstånd som följd. Vi analyserar och funderar på vad som kan göras ändå bättre. Vad vi kan utveckla mer: manövrar, taktik, trim och segling i hårdare vind och ändå mer våra roller ombord. M.à.o. Vi behöver massor av timmar ombord för att förstå båten och hur den och vi fungerat.

Posted by Andreas i HP Fri, September 09, 2011 18:47:43

Kul att båtar av så olika koncept kan segla mot varandra
En kustkryssare utan spinne o våra båtar skiljer verkligen en del i koncepten.
Att det blir olika båtar i topp är oxå positivt då vi alla har olika favoritförhållanden...
Och målet är att komma först i mål är viktigt!

Vi har haft hängivna/ trogna personer i besättningen som varje gång kommer till start!
Skitkul!!!
Emil offrar sig o åker tåg o bil för att segla 1 h varje onsdag, Andreas K slutade tidigare från en kurs för att komma med o segla
Pär kör varje gång från Thn o får nog sluta tidigare för att hinna...
Min far hänger på som 78åring ...
Jag kommer oftast inte först utan dessa personer hinner ofta dit o börjar greja innan jag är där.

Fel på båten försöker åtgärdas till nästa segling för att utveckla båten och vi bollar lite mellan seglingarna vad vi kan förbättra.
Pär har seglat mycket med besätting som är nyttigt för oss att lära av.

KUL är ordet




Posted by Tom Fri, September 09, 2011 16:25:25

Det finns att jobba med. Min uppskattning till 5 minuter med missar visar detta. Men det är bara att bita ihop. Hp har ett vinnande koncept. Samma gubbar varje dag på jobbet! På det sättet blir man trygg och resultaten kommer. Miljön i Uddevalla känns som givande. Det är en del båtar som vill upp och fram!!! KUL!

Posted by andreas i HP Fri, September 09, 2011 13:44:25

Pär...ge dem inget sånt gratis..Vi har ju precis lyckats komma förbi dem...

Mikael, tror det handlade om vägval o inte fart i båten...(och Pär o jag pratar ganska mycket om vägval...även om vi inte alltid är överens så utvärderar vi flera scenarion o diskuterar en del. ) Detta med strategi är viktigt...

Ni hamnade förmycket på norra sidan o vi seglade mer konservativt o låg mer i mitten, tror inte ni hade heller tryck att gå i planing hela biten?

Inte vi i alla fall så vi gick plattare...kanske kan vi gå lite djupare med vår gennaker o på vår båt är farskillnaden inte så stor som på er...

Ni gick grymt på ett kryssben innan sista länsen...vi gick på styrbord o gick nästan samma kurs som ni på babord...då kom ni nästan ifatt..igen...

Vi är väldigt glada när vi slår er o H-båten. De få ggr vi gör det jublar vi alla:-) (det säger kanske lite om respekten Micke o Tom, o glädjen när vi kommer före.....)

Synd att inte Dufouren o 11an seglade spinnar...

Hade kunnat vara täta race då....Ungefär lika snabba båtar men med olika egenskaper....Hoppas detta på Onsdag...

Då jäklar!!!

Posted by Pär Bäck Thu, September 08, 2011 20:01:04

Det är inte sant Micke. JAg vågade inte titta bakåt på hela första länsen med rädsla av att se den röda komma farande

Posted by Mikael Vesala Thu, September 08, 2011 19:00:04

Ja, ni har tagit er rejält i år, ni går som tåget. Bara att hacka i sig att vi inte har en chans mot er längre! Bra jobbat!

Posted by andreas i HP Thu, September 08, 2011 16:01:53

Hejsan o tack för igår.

Vi seglade bra hela vägen mortsett från starten där Duforen gick högre o kunde stänga passagen vid lovartsbojen, men vi tog straffet o vände om....

Sedan gjorde vi en snabb gennakersättning som trots det inte vi fick att fylla riktigt...o en broach...

När det blåste upp i slutet var vi redan jämnsides med rödön och vi gick hela vägen in i mål med ca 6,5 knop, så vi tappade inte mycket där heller.

Vi gick bra i vinden o seglade stabilt. Bra jobb på alla positioner o konservativa vägval för att få medström o undvika motström o hitta tryck.

Numera känns vindar upp till 12 m/s som HP väder:-), vi toppade 12,81 knop, tyvärr fick vi inte den hårdare vinden i ryggen någon gång...

// Team HP