Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

En ny köl har sett sin första dag gry..

HomePosted by Mikael Vesala Wed, April 04, 2012 00:41:38

Äntligen är fenan ihoplimmad, och det börjar likna en kölfena på riktigt. Måste säga att det är jäkligt tillfredställande att projektet nu börjar närma sig färdigt. Har ju en önskan att vara med på första onsdagsseglingen, men tiden är knapp och det är förbaskat mycket som ska hinnas med.

"Skrotet" på plats inför hoplimmningen. Den tjockare vita linjalen visar ungefär var skrovbotten går, alltså hur mycket av kölen som sticker upp i kölkassetten.

Ca 8,5 kg glasfiberförstärkt epoxyspackel gick det åt. Alla metallbeslag är helt inbäddade i spackel, och eftersom beslaget är konstruerat som ett "L" finns det ingen risk att det lossnar. Skruvarna är släppmedelsbehandlade och lossnade fint sedan.

M16-stängerna tål ca 8 tons dragkraft vardera innan de börjar sträcka sig så det finns god marginal i styrka. Sticker in i bladet ca 35 cm, och de är inbäddade i spackel hela vägen. I överändan är dessutom vajerfästet fastsvetsat, så de har inte en chans att lossna och börja gänga ur sig. Bladet kommer sedan att sitta i en fräst ficka med bra passform, för att unvika böjpåfrestningar på bultarna. Limmar dessutom bladet i bulben med sikaflex.

Fram och bakkant får ett tunnt lager, medan balkdelen får ett tjockt lager för att fylla ut tomrummet mellan halvorna. I ett smalt stråk framför och bakom "balken" blir det tomrum, vilket är tacksamt så att överflödigt spackel har någon stans att ta vägen vid sammanfogningen.

Vägde 68,3kg färdig!

Nu ska den värmehärdas i ca 75grader i nån form av ugn för att få bästa hållfasthet. Synd bara att det var upptaget i den riktiga härdugnen, blir till att bättra på hittepå-ådran lite till å sno ihop nått hemma i verkstan...

Ett gammalt arbetsbord modell långt, några plywoodskivor, lite frigolit och en manipulerad byggfläkt får duga som härdugn. ska bli intressant att se om den klarar att trycka upp temperaturen till 75 grader... ska helst vara i 75 grader i ett dygn, men även 50 grader påskyndar sluthärdningen högst avsevärt.

Lite sparade grejer från en panna kom till pass, trevligt att få nytta av hamstergenen ibland ;-) ...

Nåja, till slut knuffade den lilla manipulerade byggfläkten upp temeraruren till drygt 65 grader, och så fick det stå och puttra i ett dygn innan jag sakta stegade ner temperaturen igen. Blir bra nog.

Nä, nu är det läggdags, glad påsk på er!

  • Comments(10)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Mikael Vesala Tue, April 17, 2012 01:17:02

Titta på den här TP52:ans skrovlinjer, och hur underbart den rör sig både på kryss och läns

http://www.youtube.com/watch?v=XlEANX2CjKY&feature=related

Posted by Mikael Vesala Tue, April 17, 2012 01:09:00

Hmm, Känner igen det där, man utgår gjärna från något man känner till,men det blir lätt en hämsko . Visserligen skulle en lättare Hansson 31:a bli snabbare än en i orginal, men du skulle få så mycket mer prestanda om du tittade förtsättningslöst på det. Ju lättare du kan tänka dig, ju snabbare skrov kan du rita. Jag skulle föreslå att du studerar skrovlinjerna på båtar som : KER 40, TP52:an new zeeland, Farr 400. mfl. De skrovlinjerna tror jag har den rätta kompromissen mellan undanvindsegenskaper och kryssegenskaper.

Posted by Anders B Sun, April 15, 2012 16:39:03

Inte byta köl på Hansson 31, den kölen får jag inte loss. En lika stor båt (9,6 m), lättare (ca 2,8 ton), djupare köl och lite lättare bulb så att stabiliteten blir samma, lika mycket segel så att det blir ca SRS 1,29 sådär. Vet faktiskt ännu inte vilken skrov, hoppas komma på nåt. Kanske en lättbyggd Hansson 31 med nytt förskepp och modifierat däck? Du kanske har nåt tips.

Posted by Mikael Vesala Sun, April 15, 2012 11:19:44

Du menar väl inte att du är sugen att byta köl på Hansson 31:an?, fungerar den inte bra?

Tänk på att Eppler E836 profilen är en sk. laminärströmmningsprofil som kräver mycket fin ytfinish för att fungera som tänkt, och profilen tål inte mer än 5-6 graders anfallsvinkel innan drag-kurvan snabbt ökar, och lyftet försvinner. Ju tyngre båt och ju mer rätande moment där är, ju större kan anfallsvinkeln bli. Vad det gäller hållfasthet, så får jag erkänna att jag inte kan räkna på det, det har jag fått hjälp med.Har utgått från en profilstorlek som vi hade en uträknad brottlast på, sedan har jag på sedvanligt hobby-manér ökat både profilstorlek upptill godtyckligt och lagt på ett antal extra lager med kolväv. vet faktiskt inte brottlasten på mitt blad...mer än att vi har marginal. Har ett läggningschema med dom olika lagrena som bladet är byggt av, men sedan har jag som sagt lagt till ett antal lager upptill i regionen runt infästningen som inte är specade. borde gå att räkna ut brottlasten på det specade laminatet i alla fall.

Posted by Anders B Sat, April 14, 2012 19:38:23

Du får gissa båt 3 gånger. Jag tror den passar, måste bara kontrollräkna lite på hållfastheten (800 kg bulb) - med lite förlängning bakåt, men det blir utanpåliggande spackel.

Posted by Mikael Vesala Wed, April 11, 2012 14:24:56

Hej, Anders!

Total längd är 240cm, varav den större insticksdelen som ska sitta inne i költrumman är ca 50cm. detta kan ju varieras några cm efter önskemål, beroende på hur man låser fast kölen. Kordan på insticksdelen är ca 60 cm,(tj:ca 75mm) och kordan på bladet är 50cm (tj 60mm) längst upp mot skrovet och 40 cm ( tj ca 50) längst ner vid bulben. Profil Eppler E 836 hydrofoil. profilen är givetvis uppskalad proportionsenligt efter kordans längd. Ja, formen klarade sig bra vid urformningen och den går fint att använda igen. Vilken båt tänkte du dig att kölen skulle passa till?

Posted by Anders B Tue, April 10, 2012 20:34:47

Ser väldigt fint ut, vad har fenan för mått? Djup, bredd, tjocklek (jag kanske vill hyra formen av dig)/Anders

Posted by Daniel Wed, April 04, 2012 12:15:39

Tjusigt, nu händer det saker.

Posted by Mikael Vesala Wed, April 04, 2012 07:46:58

ja, det kan du ge dig på att det är... Vill ut på vattnet nu!!

Posted by Gunnar O Wed, April 04, 2012 06:23:33

Hejsan Mikael!

Det blir spännande att se det slutliga resultatet. Det kanske blir så att du nästa år får ett SRS på 1.35.

MVH

GO