Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

Båtfix= slipning= sant!

KölprojektetPosted by Mikael Vesala Tue, May 01, 2012 13:50:09

Tja!

Ni kanske med rätta tycker att det är klent med uppdateringar, men jag tycker inte att det har varit så mycket att skriva om, mest en mängd små arbeten som inte är särskillt tekniskt intressanta och tiden har inte räckt till till allt så bloggen har fått vänta, men här kommer lite bilder om vad som hänt det senaste.

För övrigt slår jag mig själv med häpnad över hur mycket man missbedömmer tidsåtgången i denna typen av projekt. Länge hade jag känslan att bara kölbladet blir färdigt så är det "bara" inpassningen kvar och lite bottenmålning, och det skulle gå på nån vecka.... Den veckan har blivit flera veckor nu, och det är rätt demoraliserande och minst sagt krävande. Särskillt när våren nu kommit och solen strålar...Men lugn, jag har inte tappat sugen, arbetet fortsätter och det blir mindre och mindre kvar att gjöra.

Passningen mellan köl och költrumma har varit väldigt glappig, så där byggde jag på med nytt glasfiberlaminat, och om lamineringen var pillig så var efterföljande slipning knivig. En snedhyvlad bräda med påhäftade slippapper löste problemet med att komma åt in i hörnet. laminering och slipning tog en vecka på lediga stunder och kvällar...

Slipa lite, och sedan lyfta in bladet och prova, gissar att jag lyft i ur bladet 50 gånger innan jag blev nöjd med passformen. Väger 68 kg...

Nästa sak att passa in var bladets passning i bulben. Återigen slipning. Hade medvetet bett att få fräsningen i bulben tight, för att undvika glapp. Konturen stämde mycket bra mot profilen på fenan, och det är en god bekräftelse på att jag lyckats behålla den tänkta profilen från ritning till färdig fena.

Att plasta inblybulben är nödvändigt för att kunna få en hållbar yta. Ett enkelt stativ fick tillverkas för att kunna plasta in hela på en gång. Gjutna blybulbar är så mjuka att de förstör sig själva av sin egen tyngd om man tex ställer den på marken. 6 lager 200gr väv ska förhoppningsvis räcka. Sedan ska det, just det, slipas jämnt och bottenmålas.

Inne innanför denna lilla "manlucka" ska de två nya pinnbultarna sitta som är den nya låsningen för kölen sitta. Där var det bara 4mm tjockt laminat och det bedömde jag var alldeles för tunnt för att hålla. Har har lagt på ca 23 lager 200grams glasfiberväv som förstärkning.

Pilligt som vanligt. Tålamodskrävande att få in utklippta vävar med måtten 45*35 cm i ett manluckan som är 15 cm...

Nä, nu är det dags att gå ner i verkstan å få något gjort igen.

  • Comments(4)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Mikael Vesala Tue, May 01, 2012 23:53:15

En kilformad plastkloss är skruvad med 4st M10-skruv framtill på den delen av kölbladet som sticker in i kassetten, vilket förhindrar att den kan trilla genom.

I bakkant ska två st 18 mm pinnbultar tvärsigenom kassett och kölblad klämma ihop kassetten mot bladet och ge en glappfri fasthållning. Dessutom ska två par plastkilar ( ett par på var sida) kilas ner och ytterligare ge stum fasthållning. Är väldigt angelägen om att få en stum passning eftersom jag hatar att lyssna på en köl som bonkar fram och tillbaka i båten vid kryss i kuling på skagerak....

Ska troligen fräsa upp hålen för de två pinnbultarna i bladet för att ge lite krockzon vid ev grundstötning.

Posted by Bosse Tue, May 01, 2012 20:04:12

Nej, det är inget eget, påminner väldigt mycket om en bulb som är tänkt till 60 fotaren Progressiva. Var meningen att jag skulle tillverka svärdet i ett material som kallas Armox, pansarplåt. Plåten ligger utanför verkstan, väger c:a 2,5 ton, 95 mm tjock. Bulben skulle göras i mdf innan gjutning i bly, 3,6 ton. Blev inte så utan jag gjorde ett svärd i Mdf som skulle gjutas av i rostfritt stål, tror det ligger nere för tillfället.

Svärdet är symetriskt hela vägen, trumman är rektangulär, 550 mm lång, överdelen är 150 mm ovan vattenlinje. 50 mm tjocka polyamidstyrningar nere och uppe som är frästa med profilform och 0,5 mm offset runt om. En platta som är större än trumman är skruvad i änden på svärdet ska förhindra att svärdet trillar rakt igenom. Hydraulcylindrarna hindrar att svärdet åker in i båten vid ett eventuellt missöde, broach. Stängda kranar gör att cylindrarna låser. Kanske blir någon mer säkring, vi får se. Demontering görs genom att ta bort skruvarna i plattan och hissa upp båten.

Är ditt monterat innifrån så det kan aldrig ramla ut?

Posted by Mikael Vesala Tue, May 01, 2012 17:33:14

Tjena, bosse!

Har du ritat profilen på bulben själv eller har du tagit en känd profil?

Jasså, det blev så bra betalt för den gamla bulben, vad fick du per kilo?

Förresten hur har du löst fastlåsningen i trumman ? Kilar, bultar eller något mer avancerat?

Posted by Bosse Tue, May 01, 2012 16:47:40

Ja, visst är det så. Meka med båtar är att slipa, måste ha en viss hatkärlek till det.

Kul att se att vi håller på med liknande projekt. Jag har tillverkat en modell till min bulb nu i MDF, camfräst den i två lika halvor som jag sedan limmat ihop, kvar är att fuktsäkra den med ett lager epoxi. Den är 1650 mm lång och väger 825 kilo med densitet 11,3. Skalade upp den 75 kilo då jag är lite rädd för att vattenlinjen blir för låg. Tanken är att jag ska skicka upp den till Eskilstuna för gjutning i slutet på veckan så med lite flyt så får jag tillbaka den klar i slutet på nästa vecka. Fick faktiskt bra betalt för min gamla så mellanskillnaden blev 8000:-.

Svärdet är färdigsvetsat. Har gjort det 5 mm mindre runt om för att det skulle finnas mån för glasfiber och att det ev skulle slå sig. Brukar vara för ivrig när jag svetsar så det har ofta en tendens att bli lite dragningar. Blev faktiskt rakt inom 1 mm , men så är det mycket plåtar invändigt som styvar upp och 6 mm plåt så det blev kanon. Svetsat allt med rörtråd. Med 6 lager glasfiber så ska det upp i fräsen och camköras. Får se om det behövs något spackel. Vikten blir c:a 150 kilo.

För att garantera att botten inte ramlar ur så la jag två 6oo gams mattor utvändigt på hela undervattenskroppen. En jäkla massa slipande att få det slätt, körde med 24 papper. Hyfsat nu. Även epoxibehandlat tre lager så vatteninträngningen är säkrad. Kvarstår att slipa med 400 papper innan VC17 och därefter polertrissa.

Då båten ligger upp och ner så passar jag även på att slipa invändigt, i taket. Är en massa ojämnheter där alla träskotten har suttit. Invändigt målar jag sedan med en epoxifärg som jag rullar på, den är tjock och man får en fin struktur som även lägger igen sliprepor och viss ojämnhet.

Nähä, nu är det dags att ta ett pass med slipen igen, lite kvar invändigt så på med kolfibermask och rasten slut....