Cheetah30

Cheetah30

Kappseglingar 2016


Big boat race 27-29/
11/6 Lysekils race
Bohusracet 30/6-3/7
Leröy smögen race 9 juli
Väderöarna runt 16 Juli
Grebbestadsregattan 17 juli
Hermanö runt 6 aug
Tjörn runt 20 aug
Uddevallaregattan 27 aug
Robline skagen race 2-4 sept
Sölvroret fyn 23-25 sept

Premiär

ondagsseglingPosted by Mikael Vesala Wed, May 16, 2012 11:18:47

Så var det äntligen dags. Veckans onsdagssegling kördes på tisdag pga långhelgen, och vi hade tur med vädergudarna för vi lyckades pricka in en spot mellan ösregn med stiltje före start och kvällens senare bleke.

Gunnar i 11:an kom mot linjen för tidigt och fick falla av framför 36,7:an och när dom vart upptagna av varandra passade vi på att göra en klockren start, och ledde upp mot första märket. Nu blåste det ostlig vind om gissningsvis 6-7 m/s och jag var spänd på hur hon kändes. Svårt att bena isär alla intryck eftersom detta är de allra första metrarna vi seglar för i år och de andra har varit i sjön flera veckor nu, men det kändes bra och alla kommenterade att båten kändes annorlunda nu.

Första benet håller vi 36:an och 11:an bakom oss och rundar. Länsen ner går bra och vi har drygat ut med 200m till 36,7:an, men sen seglar vi bort oss vindstrategiskt och går in i den störda vinden mot sydkanten, medan 36,7:an håller sig ute i mitten i renare vind. Även efter gaten vid mål tappar vi och de rundar före oss. Laborerar lite med att sugga genakern och gå riktigt lågt. Visar sig att jag drog det lite för långt och när jag skar lite mer ökade VMG och vi gick om och rundade före 36,7:an. Höll oss sedan längre ut på fjorden och det gick bättre, men nu hade vinden mojnat och då har vi ingen chans att rå på 36,7:an som gick imål före oss.

Kan inte låta bli att fundera över årets SRS-tal och hur SRS-regeln utvecklas. Ser hur många tunga CR/racer och CR- båtar får sänkta handikapptal. Båtar som redan är bra allroundbåtar får sänkt , medan lätta extrema båtar verkar få höjda tal, utom Melges 24 då för den fick tydligen en liten men dock sänknig till i år. Varför? De placerar sig ofta i topp på de srs-seglingar så det kan inte bero på empirisk statistik. Kvarstår då att det måste bero på att just M-24:an mäter bra i SRS-formeln.

Själv undrar jag dock hur srs-formeln ser ut som på allvar menar att Cheetah 30 (och andra lätta båtar) med sin vattenlinjelängd på 8,2m (skrovlängd 8,6m) ska förväntas vara så mycket snabbare än större men tyngre båtar . Det måste vara något fel på formeln som så progresivt hissar upp SRS-talet på lättare båtar, alternativt så är det meningen att man vill ha det så för främja kappsegling med familjebåtar och undvika en dragning mot extrema båtar?

SRS-tal ska ju sättas för och fungera i ett ganska måttligt vindspann, kommer inte ihåg exakt, men det är väl typ 3-10 m/s? varför ska det då behöva blåsa 14 m/s för att man ska placera sig i topp med något sånär jämnbördigt motstånd?

Nåväl, noterar att båten känns lugnare och de befarade nackdelar den nya kölen ev . skulle ha i slag och på kryss inte var så markanta, och allt funkar bra och känns bra åtminstånde på byfjordens platta vatten. Återstår att se hur hon betér sig i havssjö. Måste ha tålamod och vänta med slutsatser tills vi seglat mer i olika förhållanden innan man kan uttala sig om resultatet, men det verkar som att det inte blivit sämre i alla fall.

I morgon ska vi träffas vid rödön kl 10 och träna båthantering. Kan behövas eftersom vi kom i sent och det är nära till Race nu...

  • Comments(2)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Micke Vesala Thu, May 17, 2012 19:08:05

Jo, det är nog så att man har svårt under och fördel över en viss vindstyrka. men det känns som SRS-formeln sätter ribban väl högt för oss nu, men personligen tar jag det med jämnmod, men dessvärre tror jag att det hämmar utvecklingen av båtar och båtbeståndet. Vem katten vill satsa på att köpa kul båtar som i princip är belagda med extra svåra förutsättnigar helt oförtjänt? DEt jag far efter är att jag tycker SRS-formeln borde justeras en aning. Något så vikten inte påverkar lika starkt kanske? det räcker ju att lasta ner båten några hundra kilo så påverkar det kraftigt neråt. Eller kanske mildra segelytepåverkan något? men som sagt är det inte lätt att sia om eftersom jag inte vet hur formeln ser ut...

Posted by Anders B Thu, May 17, 2012 01:06:11

SRS ska gälla för prestanda i vindspannet 3 - 7 m/s enligt regelskrivningen! Men det blåser oftast mer på Västkusten. Jag tror regelmakarna sneglar på det. Skulle du få mättal för vad båten förmår i 3 - 7 m/s, så skulle du vinna jämt. Men vad du än får för mättal så har du ingen chans under och vinner jämt över nån kritisk vindstyrkegräns. Grattis till att du kommit igång med seglingen!