Cheetah30

Sölvroret fyn 23-25 sept

Väderö race

KappseglingPosted by Mikael Vesala Wed, July 15, 2015 22:00:51
Väderö race och grebbestadsregattan har blivit en go tradition och är något vi såg fram emot med gott självförtroende speciellt med framgången i smögen helgen innan.
28 båtar hade tagit sig till Fjällbacka och racet har med det fått en riktig nytändning. Det är stor variation på båtar och både gamla rävar och för mig okända seglare dyker upp. Kul och viktigt för att få till kritisk massa för både seglingen och bryggfesten efteråt!

Racet började bra och vi höll Mannerberg 38:an och Arcona 430 bakom oss ut förbi Hjärterön.

Mannerberg 38 och 11 metre OD tog vägen ut i sundet mellan bringebärsholmen och Korsön, medan vi tog farleden ut. Det kändes inte bra i vindskuggan i sundet bakom hjärterö, men när vi kom ut väster om Härterö så var avståndet till Mannerberg 38 konstant.

Sedan hände det som ödelade dagens race.
Ett ögonblick av nonchalans av mig från att ha 100% koll på plottern gjorde att vi var ytterst nära att smälla på ett grundflak. Vi såg det i sista sekund och kunde slå bort utan kontakt med graniten, men vi hade krokat på rejält med sjögräs, och tång på T-kölen.
Vi saxade ut seglena och backade tre gånger innan vi fick bort allt och kunde fortsätta!
Vid den blå markeringen fångade vi upp den eländiga tångruskan. Och i våra desperata försök att bli kvitt den så glömde jag bort att segla banan. Vi hamnade norr om Brände holmen som var en banbegränsning. Att även Mannerberg 38 och Arconan seglade fel där är en klen tröst, men gjorde ju att ingen tänkte till och ifrågasatte vad vi gjorde heller.

Ok, med kölen fri från gräs så gjorde vi vårt bästa för att skaka av oss fadäsen och tänka framåt och segla väl.
Vi började segla om enstaka båtar, men vid rundningen av Södra syster hade vi fortfarande huvuddelen av flottan framför oss. På undanvinden in igen så gick vi förhållandevis bra in i den lätta vinden, vi tog båt efter båt och det började kännas bättre nu.
Vinden ökade något på väg in, så jag beslöt att ta ner Coden, och köra fock ut på nästa ben, vilket initialt var rätt, men när vi närmade oss Stora ryggen dojade vinden ner till 1 m/s och vi fick plocka upp Coden igen. Småbåtarna och kostrarna hade väldigt svårt att hålla någon fart alls, men vi kunde logga 2-3 knop och knaprade in bra på Mannerberg 38 och Bengt i JOD 35:an nu. Ännu bättre gick det efter vi rundat och vi gick om dom båda ganska lätt. Tydligen så har vi nu en sweetspot i riktigt lätt vind.

Nu var det inte många båtar kvar och vi såg Amundins Ninja och H-båten växa sig större. H-båten passerades utan större problem vid hjärterö, men Ninja kunde mycket väl bli svårt att passera eftersom dom också kör genaker. Och visst gjorde dom vad dom kunde för att hålla sig före, men jag passade mig noga för att hamna i dödläge och med några snabba gippar ( Bra jobbat Wilhelm och ni andra) på rätt ställe så passerade vi dom i det trånga sundet norr om Valö.

Sedan var det bara att köra på och ta vara på köraren som brukar komma när det öppnar upp. En safe nedtagning och en kort bidevindsbog senare var vi första båt i mål och det kändes just då riktigt härligt och som en go uppräddning av en eländig fadäs inledningsvis.

Ninja kom i mål som tvåa och bleb det även på beräknat. och Mannerberg38 och H-båten hade en kamp in över mål som åtminstånde var spännande att se på, men som säkert ledde till hårda ord och kontakt mellan dom. Det ledde till protestförhandling som märkligt nog inte ledde till något straff så vitt jag vet. Har det varit kontakt så borde väl någon få ett straff? Var inte där så jag vet inte skälen. Därmed stod Gunnar seden i H-båten som segrare på beräknat, och Göran Jonsson i CB 66 som trea.

Dessvärre blev även jag inkallad på protestförhandling för missen av banbegränsningen. Fick erbjudandet om ett tidstillägg på 15min seglad tid som straff som jag accepterade.

Mannerberg 38, som också gått samma väg, fick samma straff, därav en 18 plats för oss och 22 plats för dom. Drar jag bort tiden vi backade för att bli kvitt sjögras och straffet så hamnar vi på en andraplats..... Ok vi har ju åter ett kvitto på att vi har möjlighet att prestera, måste bara få bukt med alla dessa detaljer...

Detta gav ju givetvis en trist eftersmak, men var ingenting jämnfört med missen på Oset race i våras. Att vinna Oset race så som vi kunde ha gjort där är något jag drömt om i åratal och det var jäkligt hårt att ta pga en sån skitsak. Ok, jag VET att man måste ha koll och segla banan och det är uppriktigt sagt pinsamt att jag nu för andra gången i år gör samma fel. Detta med regler och detaljer är väl inte min grej helt enkelt..

Vi som seglade förutom mig själv: Ove Aronsson, Wilhelm Eriksson och Dennis Köhlberg. Tack för en go insats, ni är duktiga och det är trevligt att ha er med!

Resultat Väderörace:

Fina bilder: https://www.flickr.com/photos/132963627@N03/

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.