Cheetah30

Sölvroret fyn 23-25 sept

Solo mellan broarna eller det blir sällan som man tänkt#2

KappseglingPosted by Mikael Vesala Fri, August 26, 2016 00:08:22
Egentligen hade jag tänkt hoppa Solo mellan broarna i år. Hade andra planer, men schemat blev för tight och för att inte köra slut på mig själv så flyttade jag fram en del annat och strök Skagenracet i stället.
Då blev det plötsligt möjligt att köra soloracet istället. För det är ett jäkla trevligt race, och som en helt annan stämning bland skepparna än på fullcrewrace. Älskar dessutom utmaningen det är att vara utlämnad att fixa allt själv.

Klockan 8 på söndag morron. Bleke o dimma. Men det ska komma en sydlig vind på 3 meter. skänker en tanke till dom som firade på kokaburra i går, dom har inte ens upptäckt sin baksmälla ännu... detta ska bli bra mycket roligare!
Längesedan man såg Gunnar Ödman. Tänkte ta sin IF runt.
Pelle Lindell i sin Pogo30.
Staffan Cederlöv i compisen.
Bo Cederlöv i Långben.

Michael Assarsson i banner 28.
Hela 19 båtar kom till start. Helt fantastiskt med tanke på att många klassiska race utmed kusten inte kommer upp till det deltagarantalet.
Fick faktiskt till en strålande start och ett lyckat vägval ut öster om Brattön skickade ut mig som tvåa på Hakefjorden efter X37:an Qixi med Jonas Dyberg till rors.
Coden ger bra fart. 4,5 knop i 1,5 m/s är gott. Men skillnaden mellan skenbar och sann vind är stor. Här visas sann vinkel på 75 grader medan skenbar låg på 35....

Ser till min förvåning att flera båtar går på för styrbord långt ut på vänsterkanten förbi Snöholmarna. Dom kanske trodde på nått som jag inte ens kände till, men så länge jag såg dom så såg det ut att vara en nitlott. och gapet till båtarna bakåt växte snabbt.

Till en början hängde jag på Qixi bra, och det tog ett tag innan Blur gick om, men när vinden sakta gick upp så fick jag svårare att hänga med, och nere vid vallhamn var dom en bit fram. Där var vinden uppe i 4 m/s och jag tog ner coden på däck, men med facit i hand så kunde den gott suttit uppe, för nere vid Kärrsön stördes vinden och gick ner- Upp med den igen.

Åstol i lugnt vatten.

Såg att Blur satte stora vita redan vid klädesholmen. Qixi lika så, men jag bestämde mig för att spara på krafterna. såg att blur o qixi krängde ordentligt ut förbi Eggskär och cheetah klarar inte att bära stora vita så brant, och vi gick rätt fort med coden ändå.

Men efter Eggskär åkte den upp. Fick en jäkligt mysig tur i solskenet i 6-7 m/s utanför Härön.
När jag jag såg Qixi efter Kyrkesund var jag 300m före, vann alltså 700m på att gå utanför Härön! Någon som förstår varför jag inte gillar Kyrkesund.... :-)

Nedtagningen vid Vannholmen gick galant och denna gången tänkte jag inte linka in på focken som igår, ut med coden även om det blir mer jobb. Tittar bakåt och ser Qixi som verkade ha lite strul med strumpan och avstånden byggde snabbt..
Tittar frammåt igen och ser först inte Blur. Fan kom han igenom såå snabbt?
Nämen... där är han tänker jag och ser han komma sakta kryssande (?) före Kälkerön...
Vi har helt olika vind. Jag sträcker mot Kälkerön och han kryssar i sakta mak.
Jag inser att detta inte bådar gott, men jag närmar mig snabbt och kommer faktiskt om, men sen stoppar jag med och det är med stor möda ja håller båten i rörelse.
Foto: Blur

De kommande 3 timmarna tillbringar vi i så gott som bleke på Stigfjorden norr om Kälkerön. Upphör aldrig att häpna över hur vinden kan bete sig. Man kan tydligt se att det faktiskt står lite vind bakom oss på hur det krusar försiktigt på vattnet, men framför oss är det finito, nada, inte en krusning. Vi ser hur fler och fler av dom andra kommer ikapp in på Stigfjorden, och snart är en riktigt ståtlig armada på väg ikapp oss för spinnacker. Då och då kommer det små krusningar som fyller genakern och drar iväg en bit för att sedan bara dö ut. Märkligt, det verkar som det sakta fyller på bakifrån, men var fan tar vinden vägen sen? rakt upp?

När jag rundar gröna pricken vid Y kullen (efter TJr-målet) i ledning så börjar jag tillåta mig själv att känna en förhoppning om att gå i mål först i alla fall.

Men som ett dåligt omen mullrar åskan ordentligt in över stenungsund och svarta elaka moln tornar upp sig söder ifrån. Plötsligt vrider vinden rätt i näsan och jag tar blixtsnabbt ner genakern, och rullar dumt nog ut Coden. På 30 sekunder ökar vinden till 8-10 meter, och båten är helt omöjlig att segla. Sliter in coden, men i så stark vind går det inte att rulla in coden propert om man inte drar kraftigt neråt i skothornet samtidigt som man rullar in. Seglet flaxar vilt bakom focken och snart rullar coden ut sig bakom focken och båten blir helt omöjlig igen. Katastrof! Jag driver mot de grunda lerorna och nu är det fan bråttom. Försöker slita in coden igen, men samma sak händer igen! Fan fan fan. Ok enda sättet att få in den är genom att rulla in den på läns, men jag lyckas först inte ens att falla av, båten lovar upp gång på gång och nu kommer blur på kollisionskurs, men jag är helt maktlös. På ren tur så kasar jag förbi framför och äntligen tar rodret och jag kommer ner på läns. Men nu möter jag hela armadan av konkurenter samtidigt som båten går på autopilot och jag står på fördäck och rullar ut o in coden. Ok, nu är den säkrad. Vänder och börjar åter gå mot målet. Hamnade mitt i fältet ungefär och det är lätt kaosartat. Tar tillbaka någon placering innan mål, men går imål som 7-8 båt nånting. Vilken besvikelse!

Målgången i Skåpesund. Foto: Blur

Mitt i bedrövelsen kommer en störtskur och jag kommer plötsligt på att jag fortfarande struttar omkring iförd endast långkalsonger och seglarskor. Det var ju högst lämplig klädsel för en kvart sedan.. men nu....

Åskskuren är snart över och jag börjar segla hemmåt under kontemplation och eftertanke.
Staffan ringer och undrar om jag kommer på efterfesten, men jag har långt till uddevalla och är rätt nedslagen efter det avslutet.

Vinden dog vid Svanesund, men det var faktiskt väldigt skönt att sitta på fördäck med lite musik och styra med fjärrkontrollen dom sista timmarna hem. Många tankar gick igenom huvet. om varför jag tilllåter mig att slarva när jag blir för uppspelt eller ivrig. jag vet ju vad som händer med coden i den vinden. Om starten på tjörn runt .mm mm.

Någon kanske tror att det är ett meningslöst ältande, men det är inte riktigt tankar av den sorten. Det är problemlösning på mitt sätt. Nesan och besvikelsen satt i tills jag lade till vid bryggan i uddevalla vid halv elvatiden. Sedan falnade den sakta iväg och en vilja till att gör om och rätt infann sig. Nästa år så...

Jag tänker på Folke Olsons ord (Vann startgruppen med sin Omega34:a vid 71 år ålder) vid prisutdelningen i lördags: I 41 år har jag seglat Tjörn runt. Det har varit nära många gånger men det har alltid kommit något i vägen, men detta året räckte det hela vägen.

Flit och övning lönar sig...

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.